ISSN 1584-1995   
Nr. 15   
   BIBLIOTECA CENTRALA UNIVERSITARA "LUCIAN BLAGA" - CLUJ-NAPOCA | Numar curent | Arhiva | Opinii | Harta site | Pagina BCU |
RUBRICI
BIBLIOTECA IN ACTUALITATE
INFORMARE PROFESIONALA
CARTE, CULTURA, CIVILIZATIE
DIVERSE
COLECTIV REDACTIE
Florina Ilis
Adriana Szekely
Eliza Maier
Kovács Eszter
Tamás Kinga
WEBMASTER
Liana Grigore

BIBLIOREV PRIN E-MAIL


Daca doriti sa fiti anuntati prin e-mail la aparitia noilor numere ale revistei, aveti posibilitatea de a va inscrie aici.


CAUTARE IN ARHIVA

 
powered by FreeFind
INFORMARE PROFESIONALA

Ţară competitivă - cu bibliotecari competenţi

Tamás Kinga, Geczi Róbert

Asociatia Bibliotecarilor Maghiari din Ungaria - cu sprijinul Fondului Cultural National - a decis reformarea muncii/profesiei de bibliotecar prin realizarea unui proiect amplu.

Titlul proiectului: "Tara competitiva - cu bibliotecari competenti"

Scopul proiectului este acela de a dezvolta competentele bibliotecarilor, dezvoltarea personalitatii bibliotecarilor pentru a face fata solicitarilor/cerintelor noii technologii (noile cai de furnizare a datelor); prin formarea bibliotecarilor ajungandu-se la ridicarea profesiei de bibliotecari la nivel european.

Realizarea proiectului a fost gandita de conducerea Asociatiei Bibliotecarilor Maghiari din Ungaria in cadrul unor siruri de evenimente care se desfasoara in perioada 2007-2008.

Programul a debutat cu o conferinta de deschidere, organizata la Budapesta la Biblioteca Nationala in data de 12 septembrie 2007, cand s-au schitat temele principale, conturul proiectului.

Formarea personalului/pregatirea bibliotecarilor se realizeaza in cadrul unor foruri numite "roadshow". S-au ales sase locatii in Ungaria: Kaposvar, Gyor , Miskolc, Bekescsaba, Debrecen, Godollo. Durata "roadshow"-urilor ar fi noiembrie 2007-aprilie 2008, fiecare eveniment desfasurandu-se in 2 zile. La intalniri vor participa atat bibliotecari din Ungaria cat si cei din Romania (Cluj, Oradea, Arad, Odorheiu Secuiesc, Sfantu Gheorghe)

Proiectul se va finaliza cu o conferinta reprezentativa, cu publicarea lucrarilor, conform planificarilor prin iunie-iulie 2008.

Al doilea eveniment al proiectului la care am participat si noi a avut loc in Bekescsaba, Ungaria -28-29 ianuarie 2008, la Biblioteca Judeteana din Bekescsaba.

In discursul de deschidere au luat cuvantul gazdele, forurile locale si d-na Bakos Klara - presedinta Asociatiei.

Cuvantul cheie al intalnirii n-a fost altceva decat "competitiv" s-au altfel spus sloganul presedintei ar fi "bani, putere, arme".

Pornind de la ideea d-nei Bakos termenii competitiv/competitie tin mai mult de domeniul economiei, dar este un termen present si-n domeniul biblioteconomiei.

Traim intr-o era a Renascentismului, deoarece biblioteca este intr-o permanenta schimbare, innoire; biblioteca se angajeaza cu noi servicii, sarcini (ex. Digitizarea). Noi, bibliotecarii, traim intr-un proces de invatare care tine pana la sfarsitul vietii noastre.

Dupa discursul de deschidere au avut loc mai multe prelegeri.

Prima prezentare a fost sustinuta de d-na dr. Hangodi Agnes - sefa Biroului de Metodica din cadrul Institutului de Biblioteca din Ungaria avand tema "Competentele, abilitatile, gradele de evaluare ale personalului din biblioteca". D-na dr. Hangodi coordoneaza cursurile acreditate ale Institutului (de ex. Cursuri de Eurocertificare profesionala), raspunde de asemenea de formarea continua din cadrul biroului pe care-l conduce.

Prezentarea s-a axat pe expunerea programului CERTIDoc (sistem european de verificare a competentelor profesionistilor din informare si documentare) vezi http://www.certidoc.net .

CERTIDoc este un sistem unic de evaluare din sectorul informaticii: ofera diplome specialistilor europeni la diferite nivele, deschide calea pentru a lucra in Uniunea Europeana.

Domeniile evaluarii/competente profesionale:

  1. informatia
  2. technologiile
  3. comunicarea
  4. management
  5. alte domenii
Aceste domenii se impart in 4 nivele:
  1. Nivel: Asistent de biblioteca si de informatica (are cunostinte de baza ale pregatirii profesionale, lucreaza sub coordonarea unui conducator mai calificat. Abilitati: capacitate de a lucra in echipa, deschidere etc.
  2. Nivel: Technician de biblioteca si de informatica (lucreaza singur, dar face rapoarte unui superior si tine cont de indrumarile acestuia). Abilitati: munca de echipa, precizie, discritie).
  3. Nivel: Manager de biblioteca si de informatica (foloseste resursele potrivite, organizeaza si conduce un sistem comlex de informatii etc.) Abilitati: capacitate de organizare, de decizie, are initiative.
  4. Expertul de biblioteca si de informatica (are cunostinte adanci si are experienta intr-un domeniu, are recunoastere in randul altor specialisti, face cunoscut experientele si cunostintele sale, foloseste toate canalelel stiintifice de comunicare: reviste de specialitate, rapoarte, conferinte).Abilitati: capacitate de sintetizare, de analiza, de comunicare si de predare.
Caile obtinerii certificatului de evaluare (eurocerificat):
  • Se poate opta pentru participare in franceza (ADBS), germana (DGI) sau in franceza (SEDIC)
  • Conditii primare (studii, experienta la locul de munca)
  • Candidatul se autoprezinta conform cerintelor LIS EUROGUIDE + referinte
  • Interviu 45-75 min. (prezentare -intrebarile juriului )
  • Decizia pozitiva sau negativa
  • Valabil 5 ani, 500 Euro
Dupa prezentarea d-nei Hangodi a urmat cea a d-nei Payer Barbara, conducator-indrumator al Institutului de Biblioteca. Prezentarea s-a intitulat: "Biblioteca pe cai noi".

D-na Payer a facut o prezentare despre unul din cursurile de formare ale Institutului intitulat "e-Consilier".Cursul consta in 60 de ore unde se insusesc cunostinte elementare ale socieatii informationale. Scopul cursului consta in formarea competentei de a utiliza internetul, scrierea digitala.

Temele cursului de Consiliere electronica sunt:
  • Cunostinte elementare ale societatii informationale
  • Cunostinte online
  • Cunostinte de scriere electronica (web 2.0 - cum sa-ti faci o pagina web proprie, un blog etc.)
  • Servicii publice electronice
  • Servicii electronice de banca
  • Modul de practica
Bibliotecarul are rol de mentor: ii ajuta pe acei oameni, care nu se pot orienta, documneta singuri.

Prezentarile urmatoare au decurs in spiritul turismului cultural, cum ar fi prezentarea d-lui Gulyas Peter, secretarul Turismului Del-Alfold intitulata sugestiv "Turismul cultural al regiunii Del-Alfold". Prin turism cultural se intelege o calatorie in care motivatia este cunoasterea culturii. Atractii insemnand monumentele, muzeele, colectiile, evenimentele, cele peste 1300 de bai termale etc.

Benyo Barbara, bibliotecar al Bibliotecii Judetene din Bekescsaba ne-a prezentat enciclopedia locala online Bekeswiki al judetului Bekes.

Bakos Klara, presedinta Asociatiei a facut o prezentare a posibilitatilor oferite de Programul de Dezvoltare al Ungariei, amintind printre prioritati: educatia de valoare si accesul tuturor la informatii, digitizarea valorilor nationale etc.

Gazdele au prezentat proiectul pilot http://www.olvaslak.ning.com , care nu este altceva decat o comunitate virtuala de cititori. Aceata comunitate virtuala a fost creata cu scopul de a folosi spatiul virtual unde toti cei care iubesc cartea (cititori, bibliotecari, poeti, scriitori etc. ) sa formeze o comunitate. Membrii acestei comunitati se intalnesc in acest spatiu virtual, discuta, se ajuta reciproc etc. De asemena ofera posibilitatea ca sa ne cunoastem mai bine fara limite de granita, timp, sa se nasca prietenii, sa se descopere cunostinte vechi etc.

Deoarece baza competitiei o reprezinta munca de echipa, a doua zi a sederii noastre la Bekescsaba a continuat cu un curs practic intitulat "Munca in echipa", condus de d-na Koszegi Agnes si de d-na Torokne Jordan Katalin. Institutul de Biblioteca din Budapesta tine un curs acreditat de 30 de ore intitulata "Munca de echipa in biblioteca". Scopul cursului este acela de a motiva oamenii la locul de munca, atat din punct de vedere al conducerii cat si al individului. Personal trebuie sa ne simtim motivati la locul de munca, sa lucram cu drag, sa ne faca placere ceea ce facem. Cursul are ca rol scoaterea la suprafata o atitudine democratica/pozitiva: deschidere, comunicare, decizie conensuala, rezolvararea situatiei de conflict in mod creativ.

Urmand acest curs ne-am dat seama ca in primul rand suntem oameni, doar apoi bibliotecari. Ce bine ar fi sa lucram intr-un birou unde suntem bine platiti, unde ne inconjoara liniste si pace, unde suntem felicitati pentru realizarile profesionale, unde avem calcuratoare performante, unde avem un sef empatic, unde sunt sanse de dezvoltare-evoluare, unde domneste o atmosfera amicala...

A fost bine sa invatam, sa fim atenti unii la ceilalti, sa ne asumam anumite roluri, sa fim creativi, sa zambim, toate acestea in vederea devenirii unor bibliotecari/oameni mai competenti.

Am incheia cu ungand al doamnei Bakos Klara "nu cu cineva ci pentru cineva concuram", deci sa fim mai competenti pentru utilizatorii nostri.


sus


webmaster@bcucluj.ro