ISSN 1584-1995   
Nr. 19   
   BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ "LUCIAN BLAGA" - CLUJ-NAPOCA | Număr curent | Arhiva | Opinii | Harta site | Pagina BCU |
RUBRICI
BIBLIOTECA ÎN ACTUALITATE
INFORMARE PROFESIONALĂ
CARTE, CULTURĂ, CIVILIZAŢIE
CULTURA ÎN ALTE IPOSTAZE
COLECTIV REDACŢIE
EDITOR COORDONATOR:
- Dr. Florina Ilis
MEMBRII FONDATORI:
- Adriana Szekely
- Liana Brânzaş Grigore

REDACTOR ŞEF:
- Monica-Gabriela Culic
REDACTOR ŞEF ADJ.:
- Nicolina Halgaş
REDACTORI:
- Lavinia Păcurar
- Roxana Bălăucă
WEBMASTER
- Liana Brânzaş Grigore

BIBLIOREV PRIN E-MAIL


Dacă doriţi să fiţi anunţaţi prin e-mail la apariţia noilor numere ale revistei, aveţi posibilitatea de a vă înscrie aici.


CĂUTARE ÎN ARHIVĂ

 
powered by FreeFind
INFORMARE PROFESIONALĂ

INEDIT DESPRE EDITURILE CLUJENE

Interviu realizat de Lavinia Păcurar

Începând cu acest număr, am iniţiat o nouă rubrică care îşi propune să vă ofere noi informaţii despre editurile clujene, prin intermediul interviurilor realizate cu directorii acestora. Vă prezentăm în continuare un interviu realizat cu doamna Codruţa Săcelean, directorul Editurii Presa Universitară Clujeană.

- Date generale despre editură. Cum s-a înfiinţat? etc.

- Editura Presa Universitară Clujeană a fost fondată în anul 1993 într-o perioadă de extindere a vizibilităţii Universităţii Babeş-Bolyai în peisajul academic european. Presa Universitară Clujeană s-a impus astfel ca o prezenţă activă, prin calitatea şi diversitatea cărţilor editate, scopul principal al editurii fiind promovarea cărţii de ştiinţă şi universitare, prin aceasta contribuind activ la viaţa culturală.

- Care sunt domeniile principale în care se încadrează cărţile editate?

- Presa Universitară Clujeană are ca principal obiect de activitate editarea de cărţi şi periodice ale Universităţii, realizarea de alte lucrări specifice în beneficiul Universităţii. A se vizita site-ul editurii: http://www.editura.ubbcluj.ro. Domeniile sunt extrem de vaste, ţinând cont de faptul ca UBB are, la ora actuală, 21 de facultăţi - autorii noştri fiind majoritar profesori universitari din toate aceste facultăţi, dar nu numai. Avem autori din întreaga ţară şi din străinătate.

- Specificaţi publicul ţintă al editurii.

- Presa Universitară Clujeană a fost încă de la început orientată permanent către cadrele didactice, către comunitatea studenţilor şi a oamenilor de ştiinţă care asigură, prin activitatea lor, renumele cercetării academice în ţară şi în lume. Avem numeroase lucrări care se adresează şi publicului larg, lucrări de interes general, de cultură generală.

- Ce fel de cărţi se vând mai bine? (dpdv al domeniului, al publicului ţintă, al calităţii grafice)

- Cărţile cele mai solicitate într-un oraş universitar cum este Cluj-Napoca sunt cele cu structură de cursuri universitare, în cadrul cărora sunt preferate cele cu specific istoriografic, în domeniul ideologiilor şi mentalităţilor, precum şi de studiu al imaginarului, dar şi cele de istorie antică, medievală şi modernă şi lucrările de teologie ortodoxă şi catolică. Nu în ultimul rând, trebuie menţionate cărţile de sociologie, psihologie, pedagogie, geografie, limbi străine, matematică/informatică etc. Calitatea grafică actuala a lucrărilor publicate de Presa Universitară Clujeană este una foarte bună, iar politica noastră este de a găsi finanţări - private sau publice - astfel încât preţul de vânzare al unei lucrări să fie cât mai accesibil.

- Care este trendul general al vânzării de carte la nivelul oraşului Cluj-Napoca?

- Există un trend ascendent al vânzării de carte în Cluj-Napoca, atât cât am putut observa în evoluţia vânzărilor de carte din cadrul librăriei UBB, a vânzărilor de la târgurile de carte din Cluj şi a comenzilor on line.

- Care au fost proiectele editoriale la care a luat parte editura în anul 2008? Cât % s-a realizat din aceste proiecte?

- Proiecte importante am derulat cu:
  • Fundaţia Apaczai şi Fundaţia Universitarilor Maghiari din Cluj;
  • Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică - cele două lansări de proiecte ale anului trecut;
  • Administraţia Fondului Cultural Naţional.

În afară de proiectele anterior menţionate Editura Presa Universitară Clujeană a mai avut proiecte co-finanţate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, de Ministerul Culturii şi Cultelor. Am avut colaborări de co-editare cu editura UNESCO. Fundaţia Max Weber ne-a încredinţat spre publicare mai multe volume. Menţionăm că Editura Presa Universitară Clujeană lucrează permanent cu granturi ale autorilor - marea majoritate a clienţilor noştri fiind profesori universitari.
Toate proiectele au fost integral realizate.

- Care sunt proiectele editoriale ale editurii din anul 2009?

- Momentan avem înaintat spre finanţare Autorităţii Naţionale pentru Cercetare ştiinţifică, pentru anul 2009, un proiect de 22 de valoroase titluri.
- Aşteptăm răspunsul şi pentru un proiect, de 15 titluri (numărul maxim admis) înaintat spre evaluare Administraţiei Fondului Cultural Naţional.
- Co-edităm 3 titluri cu editura UNESCO.
- Am câştigat un nou proiect cu Fundaţia Universitară Maghiară din Cluj, este vorba, momentan, de peste 25 de titluri.
- Avem câştigate două proiecte mai mici, de la Fundaţia Communitas din Târgu Mureş, respectiv Cluj-Napoca.
- Presa Universitară Clujeană continuă să lucreze în permanenţă şi cu granturi ale autorilor - marea majoritate a clienţilor noştri fiind profesori universitari.

- Care este evoluţia generală a vânzărilor din anii 2002-2009?

- Evoluţia vânzărilor, de departe una favorabilă, se datorează:
  • participării susţinute a Presei Universitare Clujene la saloane şi expoziţii de carte naţionale (Cluj-Napoca, Alba-Iulia, Bucureşti, Sibiu, Iaşi, Timişoara, Oradea, Galaţi, Constanţa, Craiova etc.) şi internaţionale (Debrecen, Budapesta, Frankfurt);
  • creşterii producţiei tipografice în ultimii ani;
  • amenajării librăriei UBB chiar în centrul Clujului;
  • bunului renume câştigat de Presa Universitară Clujeană.

- Există în cadrul editurii un departament specializat de marketing? Dacă nu, cum se desfăşoară promovarea materialelor publicitare, promovarea cărţilor şi a editurii?

- Promovarea materialelor publicitare, a cărţilor şi a editurii se face prin participarea editurii la târgurile naţionale şi internaţionale de carte, prin lansările de carte organizate în colaborare cu Departamentul de Imagine al Universităţii, prin site-ul editurii etc.

- Care sunt mijloacele publicitare prin care editura se promovează [de la promovarea prin intermediul mass-media (spoturi publicitare radio/TV, presa scrisă) până la producţia de materiale publicitare proprii (inclusiv pliante, broşuri, afişe etc.)]?

- Promovarea se face prin site-ul propriu, prin distribuirea catalogului editorial către furnizorii din ţară şi către clienţii târgurilor şi saloanelor de carte, prin crearea unor afişe publicitare, prin conferinţe de presă şi lansări de carte. Am putea menţiona şi faptul că din fiecare titlu ce vede lumina tiparului la PUC, 5 exemplare sunt trimise BCU, acest fapt reprezentând şi o modalitate de promovare mai ales în rândul studenţilor.

- Care sunt sursele de finanţare ale producţiei editoriale (fonduri proprii, finanţări buget AFCN, granturi ştiinţifice)?

- Sursele de finanţare sunt: fonduri proprii, fonduri private (sponsorizări din partea unor asociaţii/fundaţii etc., surse proprii ale autorilor), AFCN, ANC?, granturi etc.

- Care este relaţia editurii cu librăriile clujene?

- Existenţa unei librării a Universitţii facilitează distribuţia de carte editată de către Presa Universitară Clujeană. Cu celelalte librării clujene există o relaţie de colaborare, Presa distribuind periodic catalogul editorial on line.

- Descrieţi producţia editorială clujeană. Raportaţi/comparaţi producţia de carte clujeană la producţia naţională.

-Producţia editorială clujeană se caracterizează prin lucrări de o remarcabilă valoare, atât în domeniul umanist, cât şi în cel ştiinţific. Din ceea ce am observat la târgurile de carte, nu putem spune că poducţia de carte clujeană este mai importantă decât cea din alte zone ale ţării.

- Consideraţi că există o concurenţă pe piaţa editorială clujeană? Daca, da, cum vă diferenţiaţi de concurenţă? Care sunt atuu-rile editurii?

- Nu cred că există o reală concurenţă pe piaţa editorială clujeană. Diferenţa faţă de celelalte edituri este dată de specificul academic/universitar al scrierilor publicate de Presa Universitară Clujeană. Un atuu important al editurii este acela că lucrăm cu diverse proiecte, parţial sau integral finanţate, astfel încât autorii îşi pot publica lucrările la o editură de prestigiu, chiar şi fără a contribui financiar.

- Urmăriţi o pătrundere la nivel naţional sau programul d-voastră editorial se limitează doar la piaţa editorială din Cluj? Dacă, da, aveţi un plan strategic în acest sens?

- Pătrunderea la nivel naţional este unul dintre primele obiective ale editurii, acest demers putând fi realizat prin:
  • realizarea de urgenţă a unui lanţ de librării în centrele în care UBB are extensii (Bistriţa, Oradea, Satu-Mare, Sfântu Gheorghe etc.);
  • participare la târguri naţionale şi internaţionale de carte sau la alte manifestări la care UBB participă, din motive multiple: multe dintre cărţile PUC sunt în limbi de circulaţie internaţională; posibilitatea creării de parteneriate cu alte edituri universitare (e.g. publicarea şi promovarea autorilor PUC în străinătate şi invers); diasporă importantă românească în marile oraşe europene şi nu numai;
  • realizarea unei reţele de presă universitară românească (de exemplu după modelul francez PUF), în scopul realizării de parteneriate, cu scopuri multiple (vânzare reciprocă de carte, programe de formare, de vizitare a altor edituri etc.), pentru a intra în logica europeană de proiecte şi de proiecte multi-actori;
  • realizarea de parteneriate cu presele universitare străine - prese universitare ale căror univerităţi sunt în relaţii de colaborare cu UBB.
  • organizarea anuală în cadrul UBB a unui târg internaţional de carte, la care să fie invitate exclusiv editurile universitare din ţară şi străinătate.
- Ce părere aveţi despre Legea Depozitului legal?

- Legea Depozitului legal facilitează accesul publicului larg, din întreaga ţară, la cele mai noi apariţii editoriale şi implicit la creşterea vizibilităţii editurilor care furnizează cărţile pentru Depozitul legal.



webmaster@bcucluj.ro