INVATATURI CRESTINE




“Reflexii despre spiritualitatea poporului român” - Pr. Dumitru Stăniloae
“Jurnalul fericirii” - Nicolae Steinhardt
“Pateric Athonit” - Cuviosul Paisie Aghioritu
“Imitatiunea lui Hristos” - Toma de Kempis


“Reflexii despre spiritualitatea poporului român” - Pr. Dumitru Stăniloae


Poporul român afirmă importanta credintei sale crestine numind-o “lege românească” sau “lege strămosească”. Ea reprezintă astfel pentru el fundamentul tuturor legilor de viată printr-o convietuire de reciprocă pretuire si conlucrare care-i asigură unitatea si identitatea.
Spunându-I “lege românească” si “strămosească”, poporul nostru afirmă trăirea în ea de la începuturile existentei sale, care coincide cu timpul aparitiei crestinismului si răspândirii lui prin Apostolii lui Iisus Hristos.
Dar această îndelungată si necurmată trăire în legea de supremă noblete a lui Hristos a presupus o deosebit de afectuoasă alipire a lui la Dumnezeu care i-a devenit întru totul familiar.
Această familiaritate afectuoasă fată de Dumnezeu, care a pus o pecete de afectiune si pe relatiile fiecărui ins cu semenii săi, o tâlcuieste poporul nostru prin expresia “Dumnezeu drăgutu”! Dumnezeu nu este un stăpân aspru si distant, ci un Parinte iubitor si de aceea drag, ba, chiar drăgut. E un diminutiv care, ca aproape toată multimea de diminutive ale poporului românesc, nu exprimă o micime a lui Dumnezeu numit astfel, ci o intimitate si o căldură a relatiei cu El, a venirii Lui în apropierea noastră, faptă săvârsită de Fiul lui Dumnezeu prin întruparea Lui, numită de Sfântul Apostol Pavel “chenoză”, smerire, dezbrăcare de slava exterioară ca să-L putem simti apropiat de noi. Cum spune copilul tatălui său “tăicutu”, fără a înceta să-l vadă în mărimea lui, dar simtindu-I în acelasi timp coborârea iubitoare la el, asa spune poporul nostru: “Dumnezeu drăgutu”, simtind coborârea Lui la comunicarea iubitoare cu sine.
În acelasi înteles foloseste poporul nostru expresia “Măicuta Domnului”, Văzând-o “Măicută” nu numai pentru Fiul ei iubitor, ci si pentru tot cel ce se adresează ei. Simt pe “Măicuta Domnului” tot asa de apropiată de mine si trăiesc aceeasi afectiune fată de ea, cum simt si cum o trăiesc fată de maica mea, când îi spun “măicută”.
Prin expresiile acestea, poporul roman arată delicatetea sufletească, ce I s-a imprimat prin credinta lui. Delicatetea aceasta si-a exprimat-o si fată de Domnul Iisus Hristos în “colindele” în care foloseste cele mai gingase cuvinte pentru Pruncul dumnezeesc născut în ieslea din Betleem. Dar tot în aceste cuvinte e descrisă toată lucrarea mântuitoare a lui Hristos. Între altele, Pruncul este prezentat ca Dumnezeu care îsi însuseste plânsul nostru, dar nu pentru trebuintele Lui, ci pentru păcatele noastre, plans care-L va duce până la moarte pe cruce pentru noi.
O expresie originală a primit în creatia populară românească jertfa lui Hristos în “Legenda Mănăstirii Arges”. În ea, Hristos e numit Manole, forma românească a lui Emanuel, cum e numit Hristos în Sf. Scriptură, care se traduce în româneste “cu noi este Dumnezeu”. Emanuel sau Manole nu poate întemeia Biserica, decât pe jertfa trupului Sau, cuvântul trup fiind în limba greacă de genul feminine (sarx).
Dar poporul roman a generalizat această idee, cunoscând faptul că oricine îsi dedică viata unei opere pentru altii uita de grija celor apropiati.
În unele datini, mult grăitoare, accentuează poporul nostru importanta învierii lui Hristos. În satul meu, si cred că si în altele, în noaptea Învierii se dă vitelor de mâncare toată noaptea, iar când sună clopotul bisericii pentru prima data anuntând slujba Învierii, cineva din casă merge si scoate apă din fântână, socotindu-se sfintită de Hristos a cărui înviere e crezută ca având si o lucrare actuală asupra întregii naturi.
O atentie deosebită dă poporul roman pomenirii mortilor. După slujba prohodului de Vineri noaptea, toti credinciosii se duc din biserică, la cimitir cu lumânări aprinse, punând lumânările pe mormintele celor adormiti.
Nu mai vorbim de parastasele si pomenirile dese ce le închină poporul nostru celor decedati.
Între cei plecati si cei de pe pământ e o continua comunicare. Lumea noastră nu este despărtită de cea a celor scumpi plecati dintre noi.
Credinta în Dumnezeu cere oamenilor să fie buni, asa cum este El însusi. Omul bun este “omul lui Dumnezeu”. Omul rău e un pagan” care nu crede în Dumnezeu. Bunătatea e una cu sănătatea mintii. Cel lipsit de bunătate e “nebun”. Omul bun e si un om cu sufletul frumos. Omul rău e un om “urât”. Omul bun e omul comunicativ. Când nu ai pe cineva cu care să comunici, ti-e “urât”. Numai omul comunicativ îti face viata frumoasă, plăcută.
Se afirmă prin aceasta firea comunicativă a românului.
Eu am nevoie de altul, altul are nevoie de mine.
Se afirmă prin această valoarea persoanei. Când mă aflu numai între lucruri “mi-e urât”. Aceasta arată că la fundamentul existentei nu e o esentă impersonală, ci o comunicare de personae, adică Sfânta Treime.
Pentru poporul roman lumea întreagă răspândeste o “lumină, prin rânduiala ei. De aceea îi spune lume de la cuvântul lumină.
Un peisaj frumos e o “gurã de rai”. Este în el o frumusete plină de taină. Ea nu este produsul unei esente lipsită de gândire si de bucuria pentru o rânduială. Omului I se cere “să facă un lucru ca lumea”, prin aceasta afirmându-se că si lumea e facută “lume”, printr-un simt constient al rânduirii, al frumosului.
Iadul în care totul se află într-o luptă plină de dezarmonie e un întuneric.
În toată rânduiala lumii e present Dumnezeu cu iubirea Lui fată de oameni. Dar fată de oamenii “fără Dumnezeu”, păgâni si răi, El foloseste lumea si pentru a le adduce greutăti si nenorociri; poporul roman spune atunci că-l “bate Dumnezeu”.
Încercări pot veni si peste oamenii buni. Dar până la urmă ei sunt ajutati să ajungă la o si mai mare bucurie.
Poporul roman, strain spiritual de mistica occidentală a întunericului, e un popor care se bucură de lumină.
Căci lumina e în planul fizic expresia rânduielii, iar în planul spiritual e expresia bunăstării, sau a relatiei armonioase, generoase a omului cu semenul său. Fata omului bun răspândeste lumină. De aceea, Sfintii au în icoane capetele înconjurate de un nimb luminos. Omul bun e omul care zâmbeste luminos în bucuria comuniunii.
Toate acestea reprezintă un program pentru înnobilarea reală a omului. Si numai în comuniunea bucuroasă cu altii, asa cum e practicată de poporul roman, se înnobilează omul. Numai în comuniune se înaintează la nesfârsit în această noblete si în descoperirea fără sfârsit a tainei omului, care se hrăneste din taina comuniunii între Persoanele Sfintei Treimi.


sus


“Jurnalul fericirii” - Nicolae Steinhardt


“Intreabă. Cere. Bate. Indrăzneste. Nu te teme. Nu te spăimânta. Stâruie. Năvăleste. Fii treaz. Fii întreg la minte.
Tot atâtea îndemnuri, care cu prisosintă arată că nu se cuvine să fim prosti. Dovada e însusi faptul că Dumnezeu e un Dumnezeu ascuns, că trebuie să-L aflăm, să-l descoperim; că lumea Lui trebuie s-o putem descifra. Nimic nu ne e dat mură-n gură, natura e complicată si dialectică, dincolo de complicatii si dialectică ni se cere s-o deslusim; sensurile ei stau dincolo de realitatea imediată. O vasta cimilitură în care numai o minte intreagă se poate descurca. Si pâna la urmă, în acest rebus, Îl găsim pe Dumnezeu ascuns - unde? În locul cel mai putin probabil fiindcă era cel mai evident - unde nu ne-am fi gândit, ca in Scrisoarea lui Poe - înlăuntrul inimii noastre!“


sus


“Pateric Athonit” - Cuviosul Paisie Aghioritul

Sfaturi pentru curătire si ascultare


sus


“Imitatiunea lui Hristos” - Toma de Kempis

“Despre supunerea smerită”
“Despre omul bun si pasnic"
"Despre bucuria unui cuget curat“

sus

Craciun 2002