Orb, neghiob si strâmt la minte, cum mă aflu, n-am fost totusi atât de stupid si de nestiutor încât să cred că Hristos ne cere să dăm din prisosul nostru: Asta o fac doar si păgânii. Am fost însă îndeajuns de nepriceput si de rătăcit în beznă spre a cugeta - ceea ce pare întru totul conform cu învătătura crestină - că ni se cere să dăm din putinul nostru, de nu si din prea putinul nostru. Ba am si mers până la a mă învoi cu ideea că din pilda celor doi bani aruncati de femeia văduvă în cutia darurilor (Marcu 12, 41-44; Lc. 21, 1-4) reiese îndemnul de a da tot ce avem, toată avutia noastră.
A fost nevoie să nimeresc a citi, acum câtva timp, un text al poetului francez Henri Michaux (1899-1988) pentru a întelege altceva. Si anume, să dăm ce nu avem.
Orb, neghiob si strâmt la minte ce am fost. Si ferecat în chingile bunului simt celui mai lamentabil. Cum de mi-am putut inchipui că Hristos-Dumnezeu Care a primit să Se întrupeze si să moară pe Cruce aidoma celui mai nefericit si mai ticălos dintre muritori, ne va cere să dăm din prisosul ori putinul avutului nostru ori chiar avutul acesta întreg? Cum de ne-ar fi chemat la actiuni atât de simple, de apartinătoare lumii acesteia, de posibile adică! Paul Claudel nu ni-L definise oare pe Dumnezeu atribuindu-I grăirea: De ce vă temeti? Sunt imposibilul Care vă priveste.
Hristos, asadar aceasta chiar ne cere: Imposibilul. Să dăm ce nu avem.
Dar să-l ascultăm pe Michaux: În mănăstirea unde ar dori să fie primit se prezintă un candidat la călugărie. Îi mărturiseste staretului: Să stiti, părinte, că nu am nici credintă, nici lumină, nici esentă, nici curaj, nici încredere în mine si nici nu pot să-mi fiu mie însumi de ajutor iar altora cu atât mai putin. Nimic nu am.
Firesc ar fi fost să fie de îndată respins. Nu asa însă. Ci staretul (abatele, zice poetul francez) îi răspunde: Ce-are a face! Nu ai credintă, nu ai lumină; dându-le altora, le vei avea si tu. Căutându-le pentru altul, le vei dobândi si pentru tine. Pe fratele acesta, pe aproapele si semenul tău esti dator să-l ajuti cu ce nu ai. Du-te! Chilia ta e pe coridorul acesta, usa a treia pe dreapta.
Nu din prisosul, nu din putinul tău, ci din neavutul tău, din ceea ce îti lipseste. Dăruind altuia ce nu ai - credintă, lumină, încredere, nădejde - le vei dodândi si tu.
"Trebuie să-l ajuti cu ceea ce nu ai".
Dând ce nu ai, dobândesti si tu, cel gol, cel pustiit, cele ce-ti lipsesc".
Cu ceea ce crezi că nu ai, dar care este, care va fi în tine. Mai adânc decât adâncul sinei tale. Mai tăinuit, mai înfăsurat, mai limpede, izvor năvalnic care circulă fără oprire, chemând, îmbiind la părtăsie."
Da, numai asa putea vorbi un slujitor al lui Hristos, al Celui tainic: Paradoxal (precum întotdeauna ne-a învătat: De vrei să cârmuiesti, slujeste; de vrei să fii înăltat, smereste-te; de vrei să-ti recăstigi nevinovătia, recunoaste-te vinovat) si uluitor (de vei da ce nu ai vei dobândi si tu ceea ce ai dat altora).
Nicăieri, în afară de Evanghelii, nu cred să se fi vorbit mai răspicat si mai crestineste decât in micul poem al lui Michaux care mi-a stârnit stupefactia si entuziasmul. Poate in unele fragmente din Fratii Karamazov si Demonii, poate Cervantes, făurindu-l pe El nuestro Senor Don Quijote, El Christo Espanol, poate Albert Camus în textul despre Oscar Wilde (intitulat Artistul în puscărie) si despre mergerea către Hristos nu prin suferintă si durere (cale bună, inferioară totusi), ci prin exces de fericire si in clipe de euforie (cale superioară). Nicăieri nu cred că vreun poet ori prozator să fi vorbit mai de aproape de Cel Neapropiat.
Dând ce nu avem dobândim prin ricoseu ceea ce - nemaipomenită sfruntare - ne-am încumetat a dărui altuia. Lectia e valabilă pentru orice crestin, cleric sau mirean. Pentru monah îndeosebi. Să nu se îngrijoreze, să nu se sperie, să nu se frământe călugărul care îsi simte lăuntrul desert, bântuit de neîncredere si slăbiciune, cuprins de întuneric si secetă. Să nu ia câtusi de putin aminte la acestea toate. Ispite ale deznădejdii, netrebnice siretenii ale celui rău si uscat. Să dea celor care vin la el - în chilia lui, în grădina mănăstirii, pe cerdacul arhodaricului, la usa altarului - ca să afle credintă, întărire, lumină si o brumă de sperantă - ceea ce ei asteaptă de la el si ceea ce el prea bine stie că in clipa aceea se poate întâmpla să nu aibă. Să le dea. Si, dându-le, se vor răsfrânge si asupră-I, se va milui si el din pomana făcută altuia.
"Dând lumina pe care nu o ai, o vei avea si tu".
Nu cumva prin cuvintele lui Michaux ni se lămureste mai în adâncime textul de la Matei 25 despre Înfricosta Judecată? Nu cumva cei buni au dat însetatului din apa de care si ei duceau lipsă; înfometatului din hrana pe care nu o aveau, celui gol haina după care si ei jinduiau?…
Secretul vietii călugăresti se arată a fi: Să îndrăznesti a da ceea ce vremelnic se întâmplă să-ti lipsească. Iată paradoxul crestin în toată plinătatea, splendoarea si virtutea lui. Dar iată si făgăduinta uluitoare: Dând ceea ce nu ai, dobândesti ce ai stiut să dai din golul fiintei tale. Darul suprafiresc se reflecta asupră-ti, se întoarce la tine ca un bumerang, ca o rază de lumină proiectată de oglindă. Si te înavuteste, te împlineste, te covârseste!
Desigur. Nici că se putea alminteri! Cum oare am putut gândi măcar o clipă - necum ani de zile - că Hristos doreste să dăm din ce avem: Prisosul, putinul, totul! Mare ispravă, destoinică scofală! Prea omenească, sărmană, jalnică treabă! Altceva ni se cere: Ceea ce nu-I de conceput si de crezut!
Să piară de la noi, călugării, orice spaima, nesiguranta, sfiala, teama de fătărnicie: Călugărul e menit a da altora credintă si lumină măcar de-I vor lipsi lui vreme mai scurtă ori mai lungă. Chiar de se află in criză de acedie. Chiar dacă s-a făcut vinovat de slăbirea avântului si statorniciei monahale.
Va putea oare? Va fi în stare a săvârsi minunea? Desigur, dat fiind că este din ceata celor despre care Hristos a spus că "ei nu sunt din lume, precum si Eu nu sunt din lume" (Ioan 17,16). Si iarăsi: "Dar nu numai pentru acestia Mă rog, ci si pentru cei ce vor crede în Mine, prin cuvântul lor" (Ioan 17,20). Iar la Faptele Apostolilor (20, 35) Pavel asijderea grăieste:"Trebuie să ajutati pe cei slabi si să vă aduceti aminte de cuvintele Domnului Iisus, căci El a zis: Mai fericit este a da decât a lua".
În adevar, dând peste fire, luăm har peste har. Cel slab, prin urmare, să rostească: Dă-mi, Doamne, când sunt descumpănit si gol, vointă si nerusinare ca să pot da din ceea ce nu am. Iar Tu fă ca darul acesta al meu - paradoxal, absurd si îndrăznet - să se întoarcă asupra-mi prin mila Ta care socoteste întelepciune oamenilor drept nebunie si adagiul: "Nemo dat quod non habet" - aramă sunătoare si chimval zăngănitor. Tu Care ceri numai imposibilul si făptuiesti numai ce mintea omenească nu poate să priceapă".
|