ISTORIA ARTELOR

          

Abrudan, Ioan Ovidiu. Ecouri ale renașterii în Moldova lui Despot Vodă (Echos de la Renaissance en Moldavie pendant Despot Vodă). In: O Teol., 1991-2001, p.208-217.

Abrudan, Ioan Ovidiu. Influențe apusene în arta medievală românească (Influences occidentales dans l'art médiéval roumain). In: O Teol., 2001, 2, nr. 3, p.128-148.

Abrudan, Ioan Ovidiu. Preocupări de istoria artei românești în primul sfert al secolului XX (Préoccupations de l'histoire de l'art roumain). In: RT, 2002, 12, nr. 4, p.59-71.

Adamache, Adrian. Câteva documente privind începuturile primei pinacoteci românești (Quelques documents concernant les commencements de la premiere pinacotheque roumaine). In: CTC, 2000, 1, nr. 7-9, p.30-34.

Alexandrescu, Adrian Matei. Note pentru o erminie a Sfinților Români (Notes pour une herméneutique des Saints Roumains). In: Studia Historica et Theologica. Iași, 2003, p.527-536.

Ancateu, Teodora. Maica Domnului cu Pruncul în colecția de icoane pe lemn din patrimoniul Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba Iulia (La Vierge Marie avec l'enfant dans la collection des icônes en bois du patrimoine de la Diocese Orthodoxe d'Alba Iulia). In: BCȘS, 2000, 6, p.149-157.

Anderco, Nicolae; Duțu, Aurel. Agresiunea asupra monumentelor de for public în anii '50 (L'agression sur les monuments d'instance publique). In: A  tot., 2001, 9, nr. 1-2, p.123-130.

Andronescu, Șerban C. Împăratul Traian pe o tapiserie flamandă (L'empreur Traian sur une tapisserie flamande). In: Steaua, 2002, 53, nr. 5-6, p.157-158.

Antonescu, Doina; Ionescu, Doina. Ceramica de Batiz în colecția de artă decorativă a Muzeului civilizației dacice și romane Deva (La céramique de Batiz dans les collections d'art décoratif du Musée de la civilisation dace et roumaine de Deva). In: Studii și articole de istoria artei. Muzeul Național Cotroceni. București, 2001, p.428-431.

Antonescu, Eugenia. Porțelanul danez. Noi determinări (Le porcelaine dannois. Nouvelles déterminations). In: Studii și articole de istoria artei. Muzeul Național Cotroceni. București, 2001, p.413-416.

Antonescu, Rodica. Cerneala ferogalică - modalitățile de expresie grafică și probleme specifice în restaurare (L'encre ferrogaulois - les modaslités d'expression graphique et des problemes spécifiques dans la restauration). In: BMIM, 2000, 14, p.349-356.

*** Arta Țărilor Românești în secolele XIV-XVI (Pays Roumains au XIVe-XVIe siecles). Prefață de: Giurescu, Dinu C. București, Muzeul Național de Artă, 2001, 222 p.

Atanasiu, Andreea. Simboluri și imagini navale în pictura murală bisericească a evului mediu românesc (Symboles et images navales dans la peinture murale religieuse du moyen âge roumain). In: AMMR, 2000, 3, nr. 1, p.87-94.

Banner, Zoltán. Magyar szobrászat Erdélyben (Sculpture hongroise en Transylvanie). In: Korunk, 2002, 13, nr. 8, p.35-43.

Barbu, Daniel; Ciuceanu, Radu; Roske, Octavian. Condiția monumentului sub regimul comunist (La condition du monument sous le régime communist). In: A  tot., 2000, 8, nr. 1-2, p.219-238 ; 2001, 9, nr. 1-2, p. 205-229.

*** Baroccae Samuel Inst. Die Sammlung des Baron Samuel von Brukenthal (). Katalogautoren: Lungu, Alexandru; Marta, Sanda; Mureșan, Valentin; Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia. München, Edition Minerva, 2003, 214 p.

Batariuc, Paraschiva-Victoria. Cahle cu reprezentări de cavaleri, din secolele XVI-XVII, descoperite în Moldova (Carreaux de poêle représentant des chevalier, découverts en Molvanie). In: SCIVA, 1998, 49, nr. 2, p.195-205.

Batariuc, Paraschiva-Victoria. Cahle din timpul lui Ștefan cel Mare de la cetatea Suceava (Carreaux en terre cuite de l'époque de Ștefan cel Mare de Suceava). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.35-62.

Batariuc, Paraschiva-Victoria. Noi cahle descoperite la curtea domnească din Suceava (Nouveaux carreau découverts a la cour de Suceava). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.121-127.

Băjenaru, Elena. Laic și religios în pictura țărănească pe sticlă din Scheii Brașovului (Laïque et religieux dans la peinture paysanne sur verre de Scheii Brașovului). In: ȚB, 2003, 2, nr. 2, p.99-102.

Băjenaru, Elena; Szöcs-Fülöp, Carol Jr. Școala de pictură pe sticlă nord-transilvăneană (L'école de peinture sur verre nord-transylvaine). In: AMP, 2000, 13, nr. 2, p.771-808.

Bălan, Constantin. Portretul din 1846 al lui Hristant Penetis, egumenul mănăstirii Horezu (Le portrait de Hristant Penetis de 1846, le prieur du monastere Horezu). In: RI, 1998, 9, nr. 3-4, p.123-127.

Bălăceanu, Maria. Portretul unui revoluționar de la 1848, opera lui C. D. Rosenthal (Le portrait d'un révolutionnaire de 1848, l'oeuvre de C. D. Rosenthal). In: Drobeta, 1998, 8, p.250-252.

Bălăceanu, Maria. Schițe pentru un iconostas de la începutul secolului al XVIII-lea. Caietul de modele al lui Ursul Beldiman (Esquisses pour un iconostase. Le cahier de modeles de Ursul Beldiman). In: Drobeta, 1998, 8, p.245-249 ; AB artă, 1999-2002, 4, p. 97-113.

Bica, Ion. Scene iconografice constantinopolitane în pictura bisericii Sfântul Nicolae din Curtea de Argeș (Scenes icônographiques constantinopolitaines dans la peinture de l'église Sfântul Nicolae de Curtea de Argeș). In: Argessis, 1999, 8, p.397-400.

*** Bienala internațională de gravură contemporană "Iosif Iser" (La bienale internationale de gravure contemporaine "Iosif Iser"). Catalog de: Ionescu, Ruxandra. București, Monitorul Oficial, 1999, 96 p.

Bocșe, Maria. Symboles totémiques dans l'art populaire roumain. In: Trans. R, 2003, 12, nr. 4, p.3-12.

Bodea, Cornelia. Treasures of Jewish Art: The 1673 Illuminated Scroll of Easter Offered to a Romanian Hierarch. In: HY, 2004, 1, p.7-26.

Bogdan, Cristina. Reprezentarea "Ireprezentabilului". Chipurile Morții în iconografia românească (secolele XVII-XIX) (Les images de la Mort dans l'iconographie roumaine). In: CDAI, 2004, 3, nr. 1-2 (5-6), p.75-91.

Bonta, Dumitru; Musceleanu, Ion. Maeștrii unei generații. Vol. I (Corneliu Baba, Aurel Ciupe) (Les maîtres d'une génération). Târgoviște, Ed. Macarie, 1999, 128 p.

Brânzeu, Pius; Ionașiu Rebreanu, Mihai; Teodorescu Brânzeu, Dragoș. Reflexia luminii pe suprafața icoanelor pe sticlă (La reflexion de la lumiere sur la surface des icônes sur verre). In: Alt. B, 1998, 9, nr. 10-12, p.64-74.

Bufanu, Alina. Teme predilecte în icoanele zugravului Nedelcu Popovici (Sujets de prédilection dans les icônes de Nedelcu Popovici). In: AB etnogr., 1998, 4, p.117-123.

Buzilă, Adriana. Evoluția europeană a artei bănățene - secolele XVIII-XX (L'évolution européenne de l'art de Banat). In: SIB, 1997-1998, 21-22, p.111-119.

Buzilă, Adriana. Icoanele praznic pictate de Pavel Teodorovici din colecția Vicariatului Ortodox din Timișoara (Icônes de Pavel Teodorovici dans les collections du Vicariat Orthodoxe de Timișoara). In: SIB, 1993-1994, 17-18, p.101-108.

*** Camilian Demetrescu. 30 de ani de artă în Italia (1969-2000). Catalog. (30 ans d'art en Italie). București, s.n., 2000, 190 p.

Câmpan, Victoria-Letiția. Interpretarea unei capodopere a picturii universale: "Înmormântarea contelui de Orgaz", de El Greco (L'interprétation d'un chef-d'oeuvre de la peinture universelle: "L'enterrement du comte d'Orgaz", d'El Greco). In: Studia t. cat., 1997, 42, nr. 1, p.107-112.

Cândea, Virgil. Eparhiile - vetre de artă veche românească. Note privind un recent catalog de artă religioasă (Les éparchies - foyers d'art roumain ancien). In: RM, 2000, 36, nr. 1-3, p.212-217.

Cârneci, Magda. Artele plastice în România. 1945-1989 (Les beaux arts en Roumanie). București, Ed. Meridiane, 2000, 252 p.

Cebuc, Alexandru; Florea, Vasile; Lăptoiu, Negoiță. Enciclopedia artiștilor români contemporani. Vol. II-IV (L'encyclopédie des artistes roumains contemporains). București, Ed. ARC 2000, 1998- 2001, 200, 200 p ; ediție și în limba franceză.

Chihaia, Pavel. Artă medievală. Studiu istoric. Vol. I-V (Art médiéval. Etude historique). București, Ed. Albatros, 1998, 356, 356, 319, 230, p.

Chiriac, Aurel. Painter Ioan Lopoșan, Autstanding Representative of Romanian Folk Art. In: Trans. R, 2002, 11, nr. 1, p.107-115.

Chiriac, Aurel. Pictura bisericii de lemn din Beznea (Delureni). Program iconografie. Specific stilistic (La peinture de l'église en bois de Buznea. Programme iconographie. Particularité de style). In: Istoria - ca experiență intelectuală. Oradea, 2001, p.103-108.

Chiriac, Aurel. Pictura bisericii de lemn din Rotărești. Zugravul Ioan Lopoșan (prima jumătate a secolului al XIX-lea) (La peinture de l'église en bois de Rotărești. Le peintre Ioan Lopoșan). In: AT, 1997, 7, p.163-169.

Chiriac, Aurel. Pictura bisericilor de lemn românești din Bihor în secolele al XVIII-lea și al XIX-lea (La peinture des églises roumaines en bois de Bihor). Oradea, Ed. Muzeului Țării Crișurilor, 1999, 168 p ; Studia hist., 1998, 43, nr. 3, p. 27-36 (Repere bibliografice).

Chiriac, Aurel. Zugravul Ștefan din Vicea (Ștefan de Vicea, le peintre d'église). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.121-124.

Cincheza-Buculei, Ecaterina. Împărăția lui Dumnezeu - o propunere iconografică (Biserica Sf. Nicolae Domnesc de la Crtea de Argeș) (La regne du Dieu - une proposition icônographique (L'Eglise Sf. Nicolae Domnesc de Curtea de Argeș). In: In memoriam Radu Popa. Cluj-Napoca, 2003, p.417-428.

Cincheza-Buculei, Ecaterina. Programul iconografic al gropnițelor moldovenești (secolul XVI) (Le programme icônographie des niches moldaves (le XVIe siecle). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.85-96.

Cincheza-Buculei, Ecaterina. Tema Menologului din pictura Bisericii Mănăstirii Neamț (Le theme du Ménologue en pierre, de l'église du Monastere Neamț). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.135-142.

Ciobanu, Constantin. "Cerul" din pictura exterioară a Moldovei medievale și "iconostasul înalt" rus ("Le Ciel" de la peinture extérieure de la Moldavie médiévale et "l'haute iconostase" russe). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.129-134.

Ciortea, Camelia. Litografii de Barabás Miklós în colecția Muzeului Național de Istorie (Des lithographies de Barabás Miklós dans la collection du Musée National d'Histoire). In: AMN, 1998-1999, 35-36, nr. 2, p.343-346.

Ciucă, Valentin. Note despre "Școala ieșeană de pictură" (Notes sur "L'école de peinture de Iași"). In: DL, 2002, 13, nr. 46, p.22-23.

Ciucă, Valentin. Pictori și capodopere (Peintres et chef-d'oeuvres). Timișoara, Ed. Augusta, 2001, 458 p.

Cîmpian, Felicia Elena. Pictura și elementele decorative în bisericile de lemn din zonele Călatei, Gilăului, Hășdatelor și Clujului (La peinture et les éléments de décoration dans les églises en bois de Călata, Gilău, Hășdate et Cluj). Cluj-Napoca, Ed. Risoprint, 2002, 179 p.

Colta, Elena Rodica. Colecționari arădeni de artă la începutul secolului XX (Collectionneurs d'art d'Arad au début du XXe siecle). In: SCMA, 2001, 7, p.264-287.

Coman, Eugenia. Începutul prezentului. Viața și activitatea artistului Traian Zorzoliu (Le début du présent. La vie et l'activité artistique de Traian Zorzoliu). Slatina, s.n., 2001, 199 p.

Constantin, Marian. O artă de caracter: ceramica istorică din colecția Regelui Carol I (La céramique historique des collections du Roi Carol Ier). In: SCMA, 2001, 7, p.188-204.

Cornea, Marius. Betreffs der Kunst als Erzählung über das Kindsein im XIX. Jahrhundert. In: AB artă, 1999-2002, 4, p.315-322.

Costea, Constanța. Icoanele de la Aninoasa și unele probleme ale imaginii în Țara Românească în a doua jumătate a secolului XVIII și la începutul secolului XVIII (Les icones d'Aninoasa et certains problemes de l'image en Valachie). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.221-231.

*Costin, Miron. Secularizarea societății - secularizarea artei religioase (Sécularisation de la société - sécularisation de l'art religieux). In: Transilvania, 2003, nr. 8-9, p.10.

Coșoveanu, Dorana. Sever Frențiu. Album (). București, Ed. Fundației Culturale Române, 2000, 160 p.

Crăciun, Cornel. Considerații asupra sculpturii românești în deceniul șase. Între comanda socială și gustul public (Considérations au sujet de la sculpture roumaine dans la sixieme décennie du XX-eme siecle - entre la commande sociale et le goût public). In: Studia hist., 1998, 43, nr. 3, p.49-63.

Crăciun, Cornel. Considerații privind natura statică în pictura românească interbelică (Considerations au sujet de la nature morte dans la peinture roumaine pendant l'entre deux-guerres). In: SCMA, 2001, 7, p.134-153.

Crăciun, Cornel. L'elite des femmes peintres dans la Roumanie de l'entre-deux-guerres. In: Colloquia, 1996-1997, 3-4, p.241-263.

Crăciun, Cornel. Motivul animalier în sculptura românească. Salonul Oficial (1924-1947) (Le motif animalier dans la sculpture roumaine. Le Salon Officiel). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.347-354.

Crăciun, Cornel. Reprezentări ale războiului în pictura românească (Les représentations de la guerre dans la peinture roumaine). In: AIGȘ, 2002-2003, 5-6, p.284-296.

Crăciun, Cornel. Secțiunea de afiș la salonul de alb și negru (1928-1947) (La section d'affiche du Salon de blanc et noir). In: Studia hist., 2002, 47, nr. 3, p.57-76.

Crăciun, Cornel. La thématique religieuse dans la sculpture roumaine au niveau du Salon Officiel pendant l'entre-deux-guerres In: Church and Society in Central and Eastern Europe. Cluj-Napoca, 1998, p.444-468.

Cristache-Panait, Ioana. Un zugrav de la răscrucea veacurilor XVII-XVIII (Un peintre au carrefour des XVIIe-XVIIIe siecles). In: AT, 1998-1999, 8-9, p.193-204.

Cristache-Panait, Ioana. Zugravul Petru de la Topârcea (județul Sibiu) (Le peintre en bâtiment de Topârcea). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.287-301.

Cristea-Vieru, Maia. Sculptura feminină interbelică. Repere (La Sculpture féminine d'entre les deux guerres. Reperes). București, Ed. Maiko, 1999, 168 p.

*Cruceru, Florica. Artele în Dobrogea 1877-1940. Mărturii. Documente. Imagini (Les artes en Dobrogea. Souvenirs. Documents. Images). Constanța, Ed. Muntenia and Leda, 2003, 237 p.

*** Cu Octavian Ghibu despre Picu Pătruț. Dialog de Irina Nicolae (Octavian Ghibu en dialogue avec Irina Nicolau, sur Picu Pătruț). București, Ed. Muzeul Țăranului Român, 2000, 52 p.

Curtui, Gabriela Iuliana. De vorbă cu maestrul Irimescu (Entretiens avec le maître Irimescu). Suceava, Ed. Bucovina Viitoare, Crai Nou, Mușatinii, 2002, 112 p.

Czira, Vasile; Kiss, Imola. Maeștrii sătmăreni de odinioară Stima Erzsébet (1901-1991). Sensibilitatea feminină oglindită în artă (Anciens maîtres de Satu-Mare Stima Erzsébet. La sensibilité féminine dans l'art). In: SC Satu Mare, 1998-1999, 15-16, p.567-584.

Dávid, László. Gyalakuta freskói (Les fresques de l'église protestante de Fântânele). In: R Sz., 2003, 96, nr. 6, p.578-581.

Deac, Mircea. 250 de pictori români (1890-1945) (250 peintres roumains). București, Ed. Medro, 2003, 221 p.

Deac, Natalia; Cioran, Dorin. Din tainele materiei picturale a icoanelor pe sticlă (Des mystéres de la matiere picturale des icônes sur verre). In: RM, 1999, 36, nr. 3-4, p.58-61.

Dobjanschi, Ana. Arta și cultura în Țările Române în vremea lui Matei Basarab și Vasile Lupu (Art et culture en Moldavie et Valachie sous le regne des princes Matei Basarab et Vasile Lupu). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.129-134.

Dobjanschi, Ana. Icoane transilvănene în colecția Muzeului Național de Artă al României (Icones transylvains dans les collections du Musée National d'Art de Roumanie). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.233-238.

Dobjanschi, Ana. Influența grecească în pictura brâncovenească de icoane (L'influence grecque dans la peinture brâncovaine des icônes). In: AT, 1997, 7, p.113-119.

Dobjanschi, Ana; Georgescu, Maria. Icoane din Târgoviște. Secolele XVI-XIX. Icones de Târgoviște. Icones from Târgoviște (). București, Târgoviște, Ed. Daim, 1998, 168 p.

Dominte, Merișor-Georgeta. Arta compoziției în icoana "Schimbării la față". (Variante plastice în spațiul creștin ortodox) (L'art de la composition dans l'icône "Schimbarea la față". (Variantes plastiques dans l'espace chrétien orthodoxe). In: AȘUI teol., 1999-2000, 5, p.277-286.

Dragomir, Maria. Scrierea bolatică (L'écriture bolatique). In: Hrisovul, 2002, 8, p.365-368.

Drăgoi, Livia. Două portrete inedite de Nicolae Polcovnicul, "Zugravul" (Deux portraits inédits de Nicolae Polcovnicul, "le peintre"). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.333-338.

Drăgoi, Livia. Pictura de șevalet în colecția armenilor din Gherla (La peinture de chevalet dans la collection des armeniens de Gherla). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.225-236.

Drăguț, Vasile. Arta românească (L'art roumain). Ediție de: Moisescu, Cristian; Sinigalia, Tereza. București, Ed. Vremea, 2000, 400 p.

Dreptu, Ruxandra. Vocația europeană a picturii românești (La vocation européenne de la peinture roumaine). In: RM, 2001-2002, 37-38, nr. 1-6, p.114-117 ; nr. 1-2.

Efremov, Alexandru. Icoane românești (Icônes roumains). București, Ed. Meridiane, 2002, 258 p.

Ene, Ioana. Structuri artistice tradiționale în epoca episcopului Grigore Socoteanu (1749-1764) (Structures artistiques traditionnelles a l'époque de l'évêque Grigore Socoteanu). In: Oltenia etno., 2001, 11, p.43-46.

Enescu, Theodor. Scrieri despre artă. Vol. I-II (Ouvrages sur l'art). Ediție de: Vlasiu, Ioana. București, Ed. Meridiane, 2000-2003, 311, 295 p.

*** Expoziție retrospectivă Aurel Popp (1879-1960). Catalog patrimonial (Exposition retrospective Aurel Popp. Catalogue patrimonial). Autori: Erdős, Judith; Miclăuș, Doina. Satu Mare, Ed. Muzeului Sătmărean, 1999, 90 p.

*** Expoziție retrospectivă Vasile Popescu (1894-1944). Catalog (Exposition rétrospective Vasile Popescu. Catalogue). Autor: Dreptu, Ruxandra. București, Muzeul Național de Artă al României, 1998, 96 p.

Ficker, Friedbert. Rumänische Künstler und München. In: RESEE, 1998, 36, nr. 1-4, p.85-94.

Firea, Ciprian. Pieta Cibiniensis In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.69-78.

Fleșer, Gheorghe. Statuia Sfântului Ioan Nepomuc în plastica barocă din județul Alba (La statue du Saint Ioan Nepomuc dans les arts plastiques baroques du département Alba). In: Apulum, 2002, 39, p.317-324.

*Frunzetti, Ion. Prietenii mei, artiștii. Vol. I-II (Mes amis, les artist). Antologie întocmită de: Cruceru, Florica. Constanța, Ed. Europolis, 1997, 201, 207 p.

*** George Baron Loevendal (1897-1964). Album (). Coordonare: Firuță, Corina; Ion, Cori Simona. București, Ed. Alcor Edimpex, 2000, 48 p.

Georgescu, Ion Luca. Pe urmele lui Theodor Pallady (A la recherche de Théodor Pallady). Prefață de: George, Alexandru. Iași, Ed. Tipo Moldova, 2002, 248 p.

Georgescu, Maria. La décoration murale en Valachie pendant l'époque Cantacuzene-Brâncoveanu. In: AUV, 2000-2001, 2-3, p.157-169.

Georgescu, Maria. Generalities Regarding the Stone Sculpture in the Art of Wallachia. The 14th-18th Centuries. In: AUV, 2002-2003, 4-5, p.127-137.

Georgescu, Maria. Icônes grecques de Târgoviște. In: AUV, 2000-2001, 2-3, p.182-197.

Gheorghiu, Dragoș. La Porte du Baiser - nouvelles données sur la structure constructive. In: RRHA-BA, 1999-2000, 36-37, p.151-154.

Glück, Eugen. Látogatás a temesvári szerb püspökség mûgyûjteményében (Visite a la collection d'art de la diocese serbe de Timișoara). In: Ker. Sz., 2002, 13, nr. 5, p.17.

Grigorescu, Dan. L'Iconologie: modele ou canon?. In: Euresis, 1997-1998, p.153-162.

Gui, Daniela. Pictori români din secolul al XIX-lea între romantism și academism (Peintres roumains du XIXe siecle entre romantisme et académisme). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.289-295.

Hinoveanu, Ilarie. Comoara de la Ostroveni și "Brâncușii Craiovei" (Le trézor d'Ostroveni et les "Brancuși de Craiova"). Craiova, Ed. Aius, 2002, 148 p.

Hochhauser, Ronald; Sarca, Vasile. Influența stilului Secesion asupra graficii publicitare de tip factură comercială, utilizată în Oradea la începutul secolului al XX-lea (L'influence du style sécession sur la graphique publicitaire de facture commerciale, a Oradea). In: Sargeția, 1999-2000, 28-29, nr. 1, p.477-486.

Hopârtean, Doina. Catalogul colecției de icoane pe sticlă a Episcopiei Ortodoxe de Alba Iulia (Centrul Maierii Alba Iulia) (La catalogue de la collection des icônes sur verre du Diocese Ortodoxe d'Alba Iulia (Le Centre Maierii Alba Iulia). In: Apulum, 1999, 36, p.557-575.

Hügel, Peter. Minerva de la Bulci (Minerva de Bulci). In: AC, 2002, nr. 1-2, p.126-127.

Iancovescu, Ioana. Decorul turlei pronaosului (Le décor du donjon du pronaos). In: AT, 1998-1999, 8-9, p.165-173.

Iancovescu, Ioana. Les niches du marthex. Iconographic et fonctions. In: RRHA-BA, 2001, 38, p.19-31.

Iancovescu, Ioana. Portretul unui stareț: Dionisie Arhimandritul Bălcescu (Le portrait d'un supérieur de monastere: Dionisie l'archevêque Bălcescu). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.239-246.

Iancovescu, Ioana. Viața sfinților Varlaam și Ioasaf - versiuni iconografice românești (La vie des saints Varlaam et Joasaph - versions iconographiques roumaines). In: Închinare lui Petre Ș.Năsturel la 80 de ani. Brăila, 2003, p.507-517.

*** Ion Jalea (1887-1983) (). Constanța, s.n., 2002, 30 p.

Ionescu, Adrian-Silvan. Cronică plastică semnată de Ulysse de Marsillac în ziarele bucureștene de limbă franceză de secol XIX (Chronique plastique signeé par Ulysse de Marsillac dans les journaux bucarestois en français du XIX-e siecle). In: Studia hist., 1997, 42, nr. 3, p.17-26.

Ionescu, Adrian-Silvan. De la galeria de tablouri la Pinacoteca Națională (De la galerie de toiles a la Pinacoteque Nationale). In: RI, 2002, 13, nr. 1-2, p.151-162.

Ionescu, Adrian-Silvan. Painters at the Romanian Court. In: HY, 2004, 1, p.69-78.

Ionescu, Doina. Piese de artă decorativă păstrate în Castelul Corvineștilor (Pieces d'art décoratif conservés au Château des Corvin). In: Corviniana, 2000, 6, nr. 6, p.325-335.

Ionescu, Doina. Portrete Biedermeier aflate în colecția de artă a Muzeului din Deva (Portraits Bidermeier dans les collections d'art du Musée de Deva). In: Corviniana, 1997, 3, nr. 3, p.121-128.

Ionescu, Doina. Prezența pictorului Constantin Boghină din Brașov în zona hunedoreană (La présence du peintre Constantin Boghină de Brașov dans la zone de Hunedoara). In: ȚB, 2002, 1, nr. 1, p.14-17.

Ionescu, Lucia. Altini în pictura religioasă din Iași și Școala de la Viena (Altini dans la peinture religieuse de Iași et l'Ecole de Vienne). In: SCMA, 2001, 7, p.19-30.

Ionescu, Lucia. Costumul de curte ilustrat în pictura secolului al XIX-lea din Moldova (Habits de la cour, illustrés dans la peinture du XIXe siecle en Moldavie). In: Studii și articole de istoria artei. Muzeul Național Cotroceni. București, 2001, p.437-441.

Ionescu, Lucia. Orientări stilistice în pictura moldovenească de icoane din secolul al XVIII-lea din județul Neamț (Orientations stylistiques dans la peinture moldave d'icône au XVIIIe siecle dans le dép. de Neamț). In: SCMA, 2001, 7, p.5-18.

Ioniță, Maria. Câteva date privind galeria de tablouri a Camerei de Comerț și Industrie București (Quelques données sur la galerie de tableaux de la Chambre de Commerce et Industrie de Bucarest). In: RI, 2002, 13, nr. 1-2, p.195-200.

Iordăchescu, Iuliana Crenguța. Artă grafică în colecțiile Bibliotecii Naționale (Art graphique dans les collections de la Bibliotheque Nationale). In: RBN, 1998, 4, nr. 2, p.2-4.

Iovan, Ioan. Însemnări despre pictorul Diodor Dure (Notes sur le peintre Diodore Dure). In: PB, 2002, 1, p.285-294.

Iovan, Ioan. Jecza. Ieșirea din cub. Monografie (Jecza. La sortie du cube. Monographie). Timișoara, Ed. Hestia, 2000, 144 p.

Istrati, Aurel. O lucrare inedită, semnată de Camil Ressu, în patrimoniul Muzeului de Artă din Iași (Une oeuvre inédite signée par Camil Ressu dans le patrimoine du Musée d'Art de Iași). In: IN, 1998-2001, 4-7, p.313-318.

Istudor, Ioan. Considerații tehnice asupra unor picturi murale din România (epocile antică, medievală, modernă) (Considérations techniques sur quelques peintures murales de Roumanie (les époques antique, médiévale, moderne). In: RMI, 2001-2003, 72, nr. 1, p.76-100.

Ittu, Gudrun-Liane. Arta germanilor din România între dezbatere teoretică și realizare artistică (1945-1989) (L'art de allemands de Roumanie entre débat théorique et réalisation artistique). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.363-369.

Ittu, Gudrun-Liane. Arta plastică a minorității germane între 1945-1989, reflectată în publicațiile de limbă germană din România (L'art populaire de la minorité allemande, illustré dans les publications de langue allemande en Roumanie). In: SCMA, 2001, 7, p.169-187.

Ittu, Gudrun-Liane. Artiști minoritari germani în expozițiile bucureștene din perioada interbelică. Fenomen reflectat în cotidianul "Bukarester Tageblatt" (Artistes minoritaires allemands dans les expositions de Bucarest pendant l'entre deux-guerres. Illustration de ce sujet dans le quotidien "Bukarester Tageblatt"). In: SCMA, 2001, 7, p.154-168.

Ittu, Gudrun-Liane. Der Konstruktivismus Hans Mattis - Teutschs (1884-1960) im Kontext der mitteleuropäischen Kunstströmung. In: Forschungen, 1999-2000, 42-43, p.149-160.

Ittu, Gudrun-Liane. Der südsiebenbürgische Expressionismus, eine Variante des deutschen Expressionismus?. In: Forschungen, 1998, 41, nr. 1-2, p.125-140.

Ittu, Gudrun-Liane. Expresionismul sud transilvănean - o variantă a expresionismului german (L'expressionisme sud-transylvain, variante de l'expressionisme allemand). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.359-370.

Ittu, Gudrun-Liane. Moderne und Avantgarde in der bildenden Kunst der Siebenbürger Sachsen. In: Trans. R, 2000, 9, nr. 2, p.160-169.

*** Jäger Ștefan. Gemalde mit religiosem Inhalt. Pictura cu subiect religios (). Text de: Schutz, Hans; Schutz, Maria. Timișoara, Ed. Mirton, 2002, 36 p.

Jenei, Dana. Defensorium Mariae - o temă rară a picturii medievale europene (Defensorium Mariae - teme rare de la peinture médiéval). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.83-89.

Jenei, Dana. Tema Credo în pictura murală medievală din Transilvania (Le theme du Crédo dans la peinture murale médiévale de Transylvanie). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.13-19.

Jenei, Dana; Kiss, Loránd; Pál, Petér. Sântana de Mureș. Picturile murale din Biserica Reformată (Sântana de Mureș. Les peintures murales de l'Eglise Protestante). In: In memoriam Radu Popa. Cluj-Napoca, 2003, p.429-437.

Juncu, Horia Stelian. Clasic și modern în sculptura românească din secolul XX (Classique et moderne dans la sculpture roumaine). Iași, Ed. Tipo Moldova, 2002, 203 p.

Kertesz, Andrei. Provinzielle Kunst. Versuch einer vergleichender Studie der Kunst des 15.-17. Jahrhunderts der Siebenbürger Sachsen und jener anderer deutscher Siedlungsgebiete. In: NECY, 1994-1995, p.153-178.

Kirilla, Teréz. A szent mûvészetről - az ikonok (Sur l'art sacré - les icônes). In: Ker. Sz., 2000, 11, nr. 9, p.6-13 ; nr. 10, p. 15-22; nr. 11, p. 19-25.

Kovács, András. Apafi György almakereki sírkápolnájáról (De la chapelle sépulcrale de Almakerek de Apofi György). In: R Sz., 2003, 96, nr. 6, p.625-634.

Lăptoiu, Negoiță. Incursiuni în arta românească. Vol. III (Incursions dans l'art roumaine). București, Ed. ARC 2000, 1999, 296 p.

Lăptoiu, Negoiță. Tendințe expresioniste în arta din Transilvania în perioada interbelică (Tendances d'expressionisme dans l'art de Transylvanie entre les guerres). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.333-358.

Lăptoiu, Negoiță. L'univers rustique transylvain. In: Trans. R, 2003, 12, nr. 2, p.143-148.

Lăptoiu, Negoiță. Universul rustic transilvan - sursă generoasă de insprirație artistică (L'univers rustique transylvain - source généreuse d'inspiration artistique). In: Biharea, 1997-1998, 24-25, p.455-462.

Lăzărescu, Dan. Gravuri austriece despre Banat, Transilvania, Oltenia în prima jumătate a sec. al XVIII-lea (Gravures autrichiennes représentant les région de Banat, Transylvanie, Oltenia). In: Ziridava, 2000, 22, p.261.270.

*** Lexiconul artiștilor plastici contemporani (Dictionnaire des artistes plastiques contemporains). Bacău, Ed. Corgal Press, 2000, 48 p.

Lungu, Alexandru C. Vanitas et Vita triformis. Prologomene la recitirea unui particular limbaj creptic (Prolégomene a un cryptage). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.189-199.

*** Maeștrii picturii românești în Colecția de Artă a Băncii Comerciale Române. Album (Les maîtres de la peinture roumaine dans la Collection d'Arts de la Banque Commerciale Roumaine. Album). Text de: Matache, Maria. București, Ed. Antet, 2000, 176 p.

Maior, Carmina. Icoane pictate pe tablă în Mărginimea Sibiului (Icônes sur table a Mărginimea Sibiului). In: Sargeția, 2001-2002, 30, p.709-712.

Manoliu, Liliana. Piese de faianță din colecția regală de la istorie la istorism (Objets en faiance dans les collections princieres entre histoire et historisme). In: SCMA, 2001, 7, p.205-219.

*** Marcel Chirnoagă. Album (). București, Ed. Fundației Culturale "Gama", 2000, 140 p.

Marcu Istrate, Daniela. Cahle din secolele XV-XVI de la Densuș (Carreaux de poêle de Densuș, dép. de Hunedoara). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.79-84.

Marcu Istrate, Daniela. Cahle din Transilvania și Banat de la începuturi până la 1700 (Carreau en faïence de Transylvanie et Banat des débuts a 1700). Cluj-Napoca, Ed. Accent, 2004, 546 p.

Marcu Istrate, Daniela. Cahle transilvănene având decorație cavaleri din secolele XV-XVI (cavalerul în turnir) (Carreaux en terre cuite de Transylvanie, a décoration représentant des chevaliers). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.63-88 ; In: Artă, istorie, cultură, Cluj-Napoca, 2003, p. 11-120.

Marcu Istrate, Daniela. Cahle transilvănene decorate cu cavaleri. Husarul (sec.XVI-XVII) (Carreaux en faïance a ornements représantant des chevaliers, en Transylvanie). In: AB, 2001, 9, p.361-387.

Marin, Ileana. Descoperirea Mării Negre în pictura românească (La découverte de la Mer Noire dans la peinture roumaine). In: Tomis, 2003, nr. 7, p.12-14.

Marin, Silvia. Saint Christopher Between Hagiography and Popular Tradition. In: Synthesis, 2000-2001, 27-28, p.93-106.

Martin, Ana. Condiția artistului gravor în secolul al XVIII-lea la Veneția. Statut și privilegii (La condition de l'artiste graveur au XVIIIe siecle a Venise. Statut et privileges). In: Adevărul omenește posibil pentru rânduirea binelui. Oradea, 2001, p.653-658.

Martin, Ana. Grafica românească din prima jumătate a secolului XX (La graphique roumaine). In: Biharea, 1997-1998, 24-25, p.256-453.

Marțian, Nicoleta. Tema învierii în icoana pascală și în fresca lui Piero della Francesca. Aspecte teologice și catehetice (La Résurrection dans l'icône pascale et dans la peinture de Piero della Francesca). In: Studia t. cat., 1999, 44, nr. 1, p.55-60.

Maximovici, Bogdan; Melniciuc-Puică, Nicoleta. Studii comparative asupra tehnicilor de pictură murală apuseană și românească (Etudes comparatives sur les techiniques de peinture murale de l'ouest de l'Europe et celle roumaine). In: AȘUI teol., 1999-2000, 5, p.293-298.

Măgureanu, Ioana. Ciclul hagiografic al Sf. Nicolae în pictura moldovenească a secolelor XV-XVI (Le cycle hageographique de Saint Nicolas dans la peinture moldave). In: BCȘS, 2003, 9, p.155-159.

Mărăcineanu, Walter. Aspecte ale picturii bisericești în secolul al XIX-lea. Erminii din Biblioteca Academiei Române (Aspects de la peinture des églises au XIXe siecle. Peintures religieuses de la Bibliotheque de l'Académie). In: BMIM, 2003, 17, p.165-171.

Melniciuc-Puică, Ilie; Maximovici, Bogdan. Studiu teologic și artistic în iconografia bizantină (Etude théologique et artistique dans l'icônographie byzantine). In: AȘUI teol., 1999-2000, 5, p.299-304.

Merticariu, Varlaam. Istorie bizantină reflectată în arta bisericească (Histoire byzantine refletée dans l'art ecclésiastique). In: Studia Historica et Theologica. Iași, 2003, p.389-406.

Mesea, Iulia. Document și sensibilitate. Transilvania secolului al XIX-lea în reprezentări de pictură și grafică din colecția Muzeului Brukenthal (Document et sensibilité. La Transylvanie du XIXe siecle dans sur des toiles et graphiques des collections du Musée Brukenthal). In: Sargeția, 1999-2000, 28-29, nr. 1, p.465-476 ; Forschungen, 1999-2000, 42-43, p. 133-148 (în lb. germană).

Mesea, Iulia. Emerich Tamás între refuzul realității și visul imaginativ (Emerich Tamás entre le refus de la réalité et le rêve imaginatif). In: AICS, 1998-1999, 5-6, p.283-298.

Mesea, Iulia. Expoziția internațională de artă Sibiu - 1887 (L'exposition internationale d'art Sibiu). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.297-306.

Mesea, Iulia. O dispută între curatori și artiști: Omul cu tichie albastră de Yan von Eyck (Débat sur l'oeuvre de Jan van Eyck - L'homme a bonnet bleu). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.267-278.

Mesea, Iulia. Tradiție și modernitate. Pictura din sud-estul Transilvaniei la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea (Tradition et modernité. La peinture du sud-est de la Transylvanie). In: Studia hist., 2002, 47, nr. 3, p.37-55.

Mesea, Iulia; Deleanu, Natalia. Universul citadin. Paliere de spațiu și timp - orașul istoric - orașul memorie în lucrări de pictură și grafică din colecția Muzeului Brukenthal (L'Univers citadin. Espace et temps - la cité historique - la cité mémoire dans la peinture et la graphique des collections du Musée Brukenthal). In: SCMA, 2001, 7, p.66-89.

Miclăuș, Doina. Pictori clujeni în colecția de artă a Muzeului Județean Satu Mare (Peintres de Cluj dans les collections d'art du Musée dép. de Satu Mare). In: SC Satu Mare, 1998-1999, 15-16, p.637-647.

Mihai, Dana. Tablourile votive, între realitate și imaginație (Les tableux votives, entre réalité et imagination). In: RM, 2000, 36, nr. 4-6, p.112-117.

Mihai, Dragoș-Radu. Influențe baroce în arta bisericească românească în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea (Influences baroques dans l'art religieux). In: Candela, 2002, 12, nr. 9-12, p.66-67 ; 2003, 13, nr. 3-4, p. 22-24; nr. 5-6, p. 46-48.

Miklosik, Elena. Dispersata galerie de portrete a familiei Karátsonyi din Banloc (La galerie de portraits dispersée de la famille Karátsonyi de Balnoc). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.243-270.

Miklosik, Elena. Imagini artistice devenite documente istorice (Images artistiques devenues documents historiques). In: SCMA, 2001, 7, p.51-65.

Miklosik, Elena. Peisajul de la staffage-ul idilic la realismul documentar (Le paysage a partir de staffage idyllique jusq'au réalisme documentaire). In: Sargeția, 1997-1998, 27, nr. 1, p.801-812.

Miklosik, Elena. Portretul feminim. 300 de ani ai genului reflectați în colecțiile de artă ale Muzeului Banatului (Le portrait féminin. 300 ans du genre dans le collections d'art du Musée de Banat). Timișoara, Muzeul Banatului, 2003, 36 p.

Mircea, Ioana. Patruzeci și patru de icoane dintr-o colecție necunoscută (Quarante quatre icônes d'une collection inconnue). In: Steaua, 2002, 53, nr. 11-12, p.148-152.

Mitu, Melinda. Colecția de gravuri din patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei (La collection de gravures du patrimoine du Musée National d'Histoire de Transylvanie). In: AMN, 2000-2001, 37-38, nr. 2, p.367-372.

Mizgan, Vasile. Cahle cu cavaler în turnir descoperite la Bistrița (Carraux de gres-cérame avec chevalier en tournoir découverts a Bistrița). In: RB, 2001, 15, p.126-140.

Mocioi, Ion. Pictorul Iosif Keber (Le peintre Iosif Keber). Târgu Jiu, Ed. Drim Edit, 2002, 180 p.

Modorcea, Grid. Brâncuși înainte de Brâncuși (Brâncuși avant Brâncuși). București, Ed. Semne, 2001, 117 p.

Morărescu, Dragoș. Xilogravura românească în secolele XVI și XVII (La xylogravure roumaine). In: Biblioteca, 2003, 14, nr. 7, p.215-216 ; nr. 8, p. 247-249.

Murádin, Jenő. Szathmári Papp Károly (). Kolozsvár, Kriterion Könyvkiadó, 2003, 103 p.

Murádin, Jenő. Vass Áron (). Kolozsvár, s.n., 2000, 36 p.

Mureșan, Valentin. Considerații privind scena de gen în pictura germană și austriacă din secolele XVII-XVIII în Muzeul Brukenthal (Considérations concernant le scene de genere dans la peinture allemande et autrichienne dans le Musée Brukenthal). In: AT, 1997, 7, p.177-189.

Mureșan, Valentin. Estetica barocului între religie și filosofie (L'esthétique du baroque entre religion et philosophie). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.11-19.

Mureșan, Valentin. Pictori din familia Hamilton în Pinacoteca Brukenthal (Peintres de la famille Hamilton dans la Pinacotheque Brukenthal). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.185-196.

Nemes, Balázs. Jézus születése a keresztény ikonográfiában. Apokrif elemek és teológiai tendenciájuk (La naissance du Christ dans l'icônographie chrétienne. Elements apocryphes et leurs tendences théologiques). In: Ker. Sz., 2000, 11, nr. 12, p.8-13.

Nițoi, Anca. Observații privind evoluția armamentului și echipamentului militar reflectat în pictura altarelor transilvănene (sec.XV-XVI) (Observations concernant l'évolution d'armement et d'équipement militaire reflété dans la peinture des autels transylvains). In: ATS, 2003, 2, p.177-191.

Novicov, Ramona. Considerații privind Călătoria magică a ducelui d'Ivry așa cum a fost povestită de pictorul său de curte, Ioan Aurel Mureșan (Le voyage magique du duc d'Ivry selon son peintre de cour, Ioan Aurel Mureșan). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.431-437.

Novicov, Ramona. Tendințe avangardiste în sculptura românească contemporană. Perioada 1968-1974 (Téndances avant-gardistes dans la sculpture roumaine contemporaine). In: Biharea, 1997-1998, 24-25, p.463-484.

*** Old Masters brought to light. Album (). [București], Alexandria, Virginia, Muzeul Național de Artă, 1997, 111 p.

Oprea, Petre. Colecționarul mecena Alexandru Bogdan Pitești (Le collectionneur mécene Alexandru Bogdan Pitești). București, Ed. Maiko, 1999, 132 p.

Oprea, Petre. Destine pictoricești (Destin de peintres). București, Ed. Maiko, 2003, 131 p.

Oprea, Petre. Două perioade din istoriografia artei românești moderne contemporane (Deux étapes de l'historiographie de l'art roumain moderne contemporain). București, Ed. Maiko, 2001, 144 p.

Oprea, Petre. Inițiative, realizări și eșecuri în promovarea artelor decorative autohtone în Bucureștiul perioadei interbelice (Initiatives, réalisations et échecs dans la promotion des arts décoratifs autochtones a Bucarest entre les guerres). In: Studii și articole de istoria artei. Muzeul Național Cotroceni. București, 2001, p.407-409.

*Oprea, Petre. Jean Baras, un promotor al Art-Deco-ului (Jean Baras, un promoteur de l'Art-Deco). In: Studii și articole de istoria artei. Muzeul Național Cotroceni. București, 2001, p.410-412.

*Oprea, Petre. Maestrul olar Ștefan Dumitru (Le maître potier Ștefan Dumitru). In: Studii și articole de istoria artei. Muzeul Național Cotroceni. București, 2001, p.417-419.

Oprea, Petre. Repere în arta românească (Sec. XIX-XX) (Réperes dans l'art roumain). București, Ed. Maiko, 1999, 136 p.

Oprescu, Marcela. Considerații asupra monumentelor de for public din mediul rural (Considérations sur les monuments publiques ruraux). In: SCMA, 2001, 7, p.288-297.

Oprescu, Marcela. Statuile parcului din Banloc - un trecut prezent (Les statues du parc de Banloc - un passé présent). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.271-286.

Ordeanu, Maria. Moștenirea Baronului Brukenthal (L'héritage du Baron Brukenthal). In: RM, 2000, 36, nr. 4-6, p.118-127.

Ordeanu, Maria. Samuel von Brukenthal, His Dutch and Flemish Paintings and their Study. In: AT, 2000-2001, 10-11, p.171-184.

Oțoiu, Luminița. Studiu asupra picturii bisericii de la Geoagiu de Sus (jud.Alba) (Etude sur la peinture de l'église de Geoagiu de Sus (le dép.Alba). In: BCȘS, 2001, 7, p.171-177.

Palade, Mihaela. Despre o posibilă teologie a artei (Sur une possible théologie de l'art). In: ST, 2001, 53, nr. 1-2, p.180-208.

Pantazi, Adriana. Interferențe artistice Arad-Baia în prima jumătate a secolului XX (Interférences artistiques Arad-Baia). In: SCMA, 2001, 7, p.119-133.

Pascu, Rodica. Cronici și cronicari de artă în publicistica interbelică (Chroniques et chroniqueurs d'art dans le journalisme d'entre-deux-guerre). In: Studia ephem., 2002, 47, nr. 1, p.67-80.

Pavel, Amelia. Victor Brauner. Album (Victor Brauner. Album). București, Ed. ARC 2000, 1999, 47 p.

Păuleanu, Doina. Balcicul, calea solară a picturii românești (Balcic et la peinture roumaine). In: Tomis, 2003, nr. 11, p.63-65.

Pârvulescu, Dorina Sabina. Coordonate ale creației artistice ortodoxe din Banat în pragul epocii moderne (Coordonnées de la création artistique orthodoxe de Banat au début de l'époque moderne). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.133-169.

Pârvulescu, Dorina Sabina. Icoane din Banat (Icônes de Banat). Timișoara, s.n., 1997, 40 p.

Pârvulescu, Dorina Sabina. Iconostasul în Banat (L'iconostase en Banat). Timișoara, Ed. Mirton, 2002, 78 p.

Pârvulescu, Dorina Sabina. Iconostasul tradițional în Banat (L'iconostase traditionnelle de Banat). Timișoara, s.n., 2001, 50 p.

Pârvulescu, Dorina Sabina. Pictura bisericilor de lemn din Banat (La peinture des églises en bois en Banat). Timișoara, Ed. Mirton, 2003, 63 p.

Pârvulescu, Dorina Sabina. Pictura bisericilor ortodoxe din Banat între secolul al XVIII-lea și deceniul trei al secolului al XIX-lea (La peinture des églises orthodoxes de Banat). Timișoara, Ed. Excelsior art, 2003, 213 p.

Pârvulescu, Dorina Sabina. Virtuțile creștine în pictura ortodoxă din Banat (Les vertus chrétiennes dans la peinture orthodoxe de Banat). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.181-188.

Petcu, Gheorghe. Adina Paula Moscu. Documente și mărturii (Adina Paula Moscu. Documents et témoignages). Buzău, Ed. Alpha MDN, 2000, 168 p.

Petranu, Coriolan. Die Kunstdenkmäler der Siebenbürger Rumänen in Lichte der bisherigen Forschung. In: Trans. R, 2001, 10, nr. 1, p.59-82.

Pillat, Cornelia. Variațiuni pe teme date în arta medievală românească (L'art médiéval roumain). București, Ed. Vremea, 2003, 272 p.

Pintescu, Florin. Religie și artă în Moldova lui Ștefan cel Mare. Simbolismul iconografic (Religion et art en Moldavie pendant Ștefan cel Mare. Symbolisme iconographique). In: Confesiune și cultură în Evul Mediu. Iași, 2004, p.211-218.

Pintilie-Teleagă, Ileana. Autoportrete și portrete ale artiștilor în arta românească modernă (Autoportraits et portraits des artistes dans l'art roumain moderne). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.323-332.

Ploscă, Cristian. Peisajul hunedorean în colecția de grafică a muzeului devean (Le paysage de Hunedoara dans les collections de graphiques du musée de Deva). In: Sargeția, 2001-2002, 30, p.849-855.

*** Plugor Sándor (1940-1999), egy rajzoló az irók között (Un artiste graphique parmi les écrivains). Válogatták és szerkesztették: Jánó, Mihály; Miklóssy P., Mária. Sepsiszentgyörgy, Medium Kiadó, 2000, 178 p.

Pop, Ion. Echi del futurismo italiano nel movimento romena d'avangardia. In: SIR, 1997, 1, nr. 1, p.73-89.

Pop, Paula. Din activitatea iconarilor anonimi din Banatul secolului al XVIII-lea (De l'activité des peintres d'icônes de Banat). In: Erasmus, 2002, nr. 13, p.99-101.

Popa, Corina. Pictura murală a "Bisericii din Deal" și istoria orașului Sighișoara (La peinture murale de "Biserica din Deal" et l'histoire de la ville Sighișoara). In: AT, 1998-1999, 8-9, p.175-186.

Popa, Corina. Tradiție și "renaștere" bizantină în arta epocii brâncovenești (Tradition et "renaissance" byzantine dans l'art de l'époque de Brâncoveanu). In: Arta istoriei. Istoria artei. București, 2004, p.139-156.

Popescu, Elena. Câteva considerații privind influența Academiei de Artă din Viena asupra picturii din Transilvania în secolele XVIII și IXI (Quelques considérations sur l'influence de l'Académie d'Art de Vienne dans la peinture de Transylvanie). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.221-241.

Popescu, Elena. Interferențe stilistice europene în pictura transilvăneană (Interférences stylistiques européennes dans la peinture transylvaine). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.215-224.

Popescu, Elena. Johann Martin Stock in Europäischen Kontext. Elemente des Österreichischen Barok in der Malerei und Graphik des Künstlers. In: AT, 1997, 7, p.149-162.

Popescu, Elena. Portrete ale familiei Brukenthal din secolul al XVIII-lea (Portraits de la famille Brukenthal). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.145-157.

Popescu, Elena. Portretul Biedermeier și portretul istoric în pictura lui Mișu Popp (Portrait Biedermeier et portrait d'histoire dans la peinture de Mișu Popp). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.317-331.

Popescu, Titu. Martin Frei. Die Fascination der Farben (). Sibiu, Ed. Imago, 2000, 36 p.

Porumb, Marius. Artă și artiști la Abrud în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea (Art et artistes a Abrud). In: Studii de istorie medievală și premodernă. Cluj-Napoca, 2003, p.177-181.

Porumb, Marius. Maramureș - tezaur de artă românească (Maramureș - trézor d'art roumain). In: Grai maramureșean și mărturie ortodoxă. Baia Mare, 2001, p.322-325.

Porumb, Marius. La peinture extérieure de la Transylvanie (XVIIIe siecle). In: Trans. R, 1999, 8, nr. 4, p.33-55.

Porumb, Marius. Pictori din Țara Românească în ținuturile hunedorene în secolul al XVIII-lea (Peintres de Valachie a Hunedoara). In: Slujitor al Bisericii și al Neamului. Cluj-Napoca, 2002, p.381-384.

Porumb, Marius. Pictura maramureșeană în secolul al XVIII-lea (Peinture de Maramureș). In: Arta istoriei. Istoria artei. București, 2004, p.197-216.

Porumb, Marius. Pictura religioasă din Transilvania - document de istorie românească (La peinture religieuse de Transylvanie - document d'histoire roumaine). In: Logos. Cluj-Napoca, 2001, p.399-402.

Porumb, Marius. Portretul inedit al episcopului Inochentie Micu din 1741 de la Mănăstirea Râmeț (Le portrait inédit de l'évêque Inochentie Micu de 1741 du Monastere Râmeț). In: AT, 1997, 7, p.141-147.

Porumb, Marius. Un veac de pictură românească din Transilvania. Secolul XVIII (Un siecle de peinture roumaine de Transylvanie). București, Ed. Meridiane, 2003, 157 p.

Preutu, Marina; Răileanu, Brândușa. Pictorii familiei Verona (Les peintres de la famille Verona). București, Ed. Humanitas, 2002, 70 p.

Prioteasa, Elena Dana. Tradiție bizantină și influențe apusene în pictura bisericilor din Goiești, Gârda de Sus și Mușca (jud. Alba) (Tradition byzantine et influences occidentales dans la peinture des églises de Goiești, Gârda de Sus et Mușca (dép. Alba). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.189-202.

Prut, Constantin. Dicționar de artă modernă și contemporană (Dictionnaire d'art moderne et contemporain). București, Ed. Univers Enciclopedic, 2002, 548 p.

Pungă, Doina. Cabinetul de stampe - un proiect virtual în atenția fondurilor Pinacotecii Naționale (Le cabinet d'estampes - un projet virtuel en attenation de la Pinacoteque Nationale). In: RI, 2002, 13, nr. 1-2, p.167-175.

Purcar Rustoiu, Ioana. Icoane de sticlă din centrul Laz (jud. Alba), aflate în colecția Muzeului Orășenesc Sebeș. Catalog (Icônes sur verre du centre Laz (le dép. Alba), dans la collection du Musée de la Ville Sebeș. Catalogue). In: Sargeția, 1997-1998, 27, nr. 2, p.231-250.

Radu, Vasile. O lectură hermeneutică a gravurii (Une lecture herméneutique de la gravure). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.395-405.

Rațiu, Dan Eugen. Pierre Francastel: Arta ca sistem de semnificare (Pierre Francastel: L'art comme systeme de signification). In: Studia philos., 1997, 42, nr. 1, p.61-80.

Rădulescu, Maria Venera. Cahle medievale din Muntenia decorate cu scena "Cavalerul cu mantie" (sec.XV-XVI) (Carreaux de gres cérame médievaux de Valachie décorés avec la scene "Le chevalier a mantille"). In: In memoriam Radu Popa. Cluj-Napoca, 2003, p.217-222.

*Rădulescu, Maria Venera. Cavaleri în armură redați pe cahle medievale din sec.XV-XVI (Chevaliers en armures sur les "cahle" médiévaux). In: BMMN, 2003, 1, nr. 2, p.152-158.

Rădulescu, Maria Venera. Influențe heraldice pe cahle argeșene - "Leii rampanți-afrontați" (Influences héraldiques sur des gres cerames d'Argeș). In: Argessis, 2000, 9, p.165-172.

Rezeanu, Paul. Artiști plastici craioveni (1940-2000) (Artistes de Craiova). București, Ed. ARC 2000, 2003, 127 p.

Rezeanu, Paul. Cinci portrete din secolul al XIX-lea (Cinq portraits). In: Oltenia, 1998, 2, nr. 1-2, p.186-196.

Rezeanu, Paul. Familia Racovitza în pictura lui Theodor Aman (La famille Racovitza dans la peinture de Theodor Aman). In: RM, 2000, 36, nr. 4-6, p.169-172.

Rezeanu, Paul. Scultori e pittori di Craiova a Venezia tra fine Ottocento e primo Novecento In: Dall' Adriatico al Mar Nero: veneziani e romeni, tracciati di storie comuni. Roma, 2003, p.213-218.

Rezeanu, Paul. Studii și cercetări asupra unor tablouri vechi (Etudes et recherches sur d'anciens toiles). In: AUC ist., 2003, 8, nr. 8, p.117-140.

Roșca, Simona Teodora. Judecata de apoi. Studiu comparativ. Voroneț/Capela Sixtină (Le Jugement dernier. La Chapelle Sixtine/L'église du monastere de Voroneț. Étude comparative). In: Studia t. ort., 2000, 45, nr. 1-2, p.209-222.

Roșca, Simona Teodora. Motivul iconografic "Sfântul Gheorghe ucigând balaurul" în icoana pe sticlă din Transilvania - cu exemplificări din colecția Muzeului Etnografic al Transilvaniei (Le motif iconographique de "Saint George tuant le dragon" sur l'icône en verre de Transylvanie). In: AMET, 2004, p.339-374.

Roșca, Teodora. Sfântul Gheorghe ucigând balaurul și motivul cavalerului trac în iconografie (Saint George tuant le monstre et le motif du chevalier thrace dans l'iconographie). In: Anuar, 1998-2000, 5, p.399-401.

Roșca, Teodora; Drăgoi, Marius Dan. Râul de apă și râul de foc (Riviere d'eau et riviere de feu). In: AMET, 2002, p.495-502.

Runcan, Nechita. Pictura lui Constantin Lecca și Mișu Popp în bisericile din Brașov și din împrejurimi (La peinture de Constantin Lecca et Mișu Popp dans les églises de Brașov et des alentours). In: RTSAA, 1998, 2, nr. 3, p.23-45.

Rus, Alexandra. Secvențe transilvane. Secolul XX (Image transylvains). Cluj-Napoca, Ed. Alma Mater, 2002, 128 p.

Sabados, Marina Ileana. Cas particuliers d'iconographie byzantine réitérés dans la peinture moldave des icônes du XVIe siecle. In: RRHA-BA, 1999-2000, 36-37, p.11-18.

Sabados, Marina Ileana. O danie a domnitorului Ștefan Lăcustă la biserica sârbilor din Constantinopol (Un don du prince régnant Ștefan Lăcustă a l'église des serbes de Constantinople). In: AT, 1998-1999, 8-9, p.187-192.

Sabados, Marina Ileana. Transilvania și școala moldovenească de pictură în secolul al XVI-lea. Câteva observații (Transylvanie et l'école moldave de peinture au XVIe siecle). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.149-156.

Sabău, Nicolae. Din nou despre tabloul cu portretul lui Mihai Viteazul din Muzeul Prado (Madrid) (Le portrait de Mihai Viteazul dans le musée Prado - Madrid). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.209-220.

Sabău, Nicolae. Iconografia picturilor reprezentând cele zece virtuți din Biserica Neagră, Brașov (L'iconographie des peintures représentant les dix vertus de l'Eglise Noire, Brașov). In: AT, 1999, 7, p.121-139.

Sabău, Nicolae. Italian Baroque Masters in Oradea: the Misericordian Chapel and Hospital. In: Trans. R, 1999, 8, nr. 4, p.56-71.

Sabău, Nicolae. Johann Ignaz Cimbal, Magister artis peritus și pictura altarelor bisericii piariste din Carei (Johann Ignaz Cimbal, Magister artis peritus et la peinture des autels de l'église piariste de Carei). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.125-143.

Sabău, Nicolae. Johann Nepomuk Schöpf (1733-1798), promotor al barocului în pictura monumentală din Transilvania (Johann Nepomuk Schöpf, promoteur du baroque dans la peinture monumentale de Transylvanie). In: AT, 1998-1999, 8-9, p.205-227 ; In: Artă românescă. Artă europeană. Centenar Virgil Vătășianu, Oradea, 2002, p. 237-244 (în lb. germană).

Sabău, Nicolae. Metamorfoze ale barocului transilvan. Vol. I. Sculptura (Métamorphoses du baroc transylvain). Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 2002, 326 p.

Sabău, Nicolae. Monumentul funerar transilvan între Renașterea târzie și neoclasicism (Le mounument funéraire transylvain entre la Renaissance tardive et le néoclassicisme). In: CDAI, 2004, 3, nr. 1-2 (5-6), p.25-73.

Sabău, Nicolae. Prolegomena to the Iconography of Baroque Sculpture in Transylvania. In: Trans. R, 2002, 11, nr. 1, p.21-49.

Sandu, Ion; Prodan, Elena; Sandu, Irina Crina Anca; Cudelcu, Dragoș. Aspecte privind terminologia utilizată în expertizarea operelor de artă (Aspects concernant la terminologie utilisée dans l'expertise des oeuvres d'art). In: RM, 1999, 35, nr. 3-4, p.10-18.

Simion, Victor. Imagini, legende, simboluri. Reprezentări zoomorfice în arta medievală românească (Images, légendes, symboles. Représentations zoomorphes dans l'art médiéval roumaine). București, Ed. Fundației Culturale Române, 2000, 288 p.

Sinigalia, Tereza. Ctitori și imagini votive în pictura murală din Moldova la sfârșitul secolului al XV-lea și în prima jumătate a secolului al XVI-lea. O ipoteză (Fondateurs d'église et images votives dans la peinture murale de Moldavie. Une hypothese). In: Arta istoriei. Istoria artei. București, 2004, p.59-65.

Sinigalia, Tereza. Imagini ale unor papi în pictura murală ortodoxă din Moldova din secolele XV-XVI (Images de quelques papes dans la peinture murale orthodoxe de Moldavie). In: CIC, 2000, 1, nr. 1, p.166-173.

Sinigalia, Tereza. Observații asupra tabloului votiv din Biserica Sf. Nicolae a Mănăstirii Probota (Observations sur le tableau votif de l'Eglise St. Nicolas du Monastere Probota). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.143-148.

Solcanu, Ion I. Artă și societate românească (sec. XIV-XVIII) (Art et société roumaine). București, Ed. Enciclopedică, 2002, 338 p.

Spătan, Ioan. Galeria Kalinderu. In: MN, 2003, 15, p.290-299.

Spânu, Anda-Lucia. Despre artiști englezi și francezi din secolul al XIX-lea, autori ai reprezentărilor grafice privind orașele românești (Des artistes anglais et français du XIXe siecle, auteurs des représentations graphiques des villes roumaines). In: Sargeția, 2001-2002, 30, p.779-787.

Spiridon, Sergiu. Un Preziosi inedit (Une aquarelle inconnue signée Preziosi). In: MI, 2002, 36, nr. 4, p.37, 43.

Stavilă, Tudor. Interferențe europene în arta plastică din Basarabia (Interférences européennes dans l'art plastique de Bessarabie). In: Arta, 1999-2000, p.45-53.

Stănescu, Mihai. Pagini din arhiva mea (Pages de mon archive). București, Ed. Amurg Sentimental, 2003, 188 p.

Stârcea-Crăciun, Matei. M-iie Pogany - La Femme Fatale. In: RR, 2001, 56, p.61-67.

Stoica, Corneliu. Monumente de artă plastică din județul Galați (Monuments d'art plastique du dép. de Galați). Galați, Ed. Școala Gălățeană, 2003, 224 p.

*** Stvó, eszme, látvány (1920-2000) (Sélections des ouvrages écrits des artistes hongrois de Transylvanie). Összeállitotta: Banner, Zoltán. Marosvásárhely, Mentor Kiadó, 2002, 323 p.

Șerbănescu, Florin. Colecțiile de artă religioasă ale Mănăstirii Căldărușani (Les collections d'art religieux du Monastere Căldărușani). In: Studia Historica et Theologica. Iași, 2003, p.629-662.

Șlapac, Mariana. Semnele apotropaice în cetățile medievale din Moldova (Les signes totémiques dans les cités médiévales de Moldova). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.107-110.

*** Ștefan Jäger. Biografia unui pictor bănățean (Biographie d'un peintre de bnat). Timișoara, Ed. Mirton, 2002, 35 p.

Tatai-Baltă, Cornel. Blajul și artele plastice în lumina istoriografiei contemporane (Blaj et les arts plastiques a la lumiere de l'historiographie contemporaine). In: CCB, 2004, 7, nr. 1-2, p.240-272.

Tatai-Baltă, Cornel. Covorul cu vultur din catedrala Blajului (Le tapis a aigle de la cathédrale de Blaj). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.373-376.

Tatai-Baltă, Cornel. Înrâurirea antimiselor asupra icoanelor pe sticlă (Influences des antimensions sur les icônes sur verre). In: AUA, 2004, 8, p.143-149.

Tatai-Baltă, Cornel. Modelul rusesc prezumtiv al unei xilogravuri de Ioanițiu Endrédi de la Blaj (Le modele russe présomptif d'une xylogravure de Ioanițiu Endrédi de Blaj). In: AT, 1997, 7, p.203-212.

Tatai-Baltă, Cornel. Les peintres de Blaj (Transylvanie) et l'Italie. In: Folium, Roma, 2001, 3(7), nr. 1-2, p.32-46.

Tatai-Baltă, Cornel. Pictura murală de pe frontispiciul casei lui Iacob Mureșianu din Blaj (La peinture murale du frontispice de la maison de Iacob Mureșianu de Blaj). In: Apulum, 1999, 36, p.423-431.

Tatai-Baltă, Cornel. Reprezentarea sfântului Ioan Damaschin în octoihurile românești vechi (La représentation du saint Ioan Damaschin dans les anciens livres ecclésiastiques roumains). In: AT, 1998-1999, 8-9, p.245-259.

Tatai-Baltă, Cornel. Specificul artei plantice blăjene (secolele XVIII-XX) (Le spécifique de l'art plantique de Blaj). In: RM, 2000, 36, nr. 4-6, p.134-137.

Tănăsoiu, Carmen. Iconografia regelui Carol I (L'iconographie du roi Carol I). Timișoara, Ed. Amarcord, 1999, 95 p.

Teodorescu, Afrodita. Arta postbelică ieșeană, izvoare și tendințe (L'art de l'apres guerre a Iași, ressources et tendances). Iași, Ed. Media-Tech, 2002, 113 p.

Teodorescu, Afrodita. Dimensiunea politică și realitatea artistică în plastica postbelică ieșeană (Dimension politiques et réalité artistique dans les beaux arts de l'apres guerre a Iași). Iași, Ed. Media-Tech, 2002, 145 p.

Teodorescu, Virgiliu Z. Contribuții la istoricul turnătoriilor artistice în metal din România (Contributions a l'historique des fonderies artistiques en métal de Roumanie). In: MN, 1998, 10, p.181-188.

Teodorescu, Virgiliu Z. Sculptorul Mihai Onofrei. Mărturii monografice (Le sculpteur Mihai Onofrei. Monographie). Iași, Ed. Junimea, 2003, 176 p.

Teodosiu, Anatolie. Odiseia unei semnături (L'odysée d'une signature). In: RM, 2000, 36, nr. 4-6, p.164-168.

Theodorescu, Aphrodita. Grafica ieșeană postbelică: izvoare și tendințe (L'art graphique d'apres guerre: sources et tendences). In: SC Satu Mare, 1998-1999, 15-16, p.607-616.

Theodorescu, Aphrodita. Peisajul în plastica ieșeană contemporană (Le paysage dans l'art plastique contemporain de Iași). In: SC Satu Mare, 1998-1999, 15-16, p.595-606.

Theodorescu, Răzvan. Despre prima modernitate a românilor (De la premiere modernité des Roumains). București, Ed. Academiei Române, 2001, 31 p.

Theodorescu, Răzvan. Une recherche récente: le rapport visualité - language dans l'ancienne civilisation des Roumains. In: PRA, 2001, 1, nr. 1, p.77-79.

Titu, Alexandra. L'expérimentalisme et ses mutations dans l'art roumain apres 1960. In: RRHA-BA, 1999-2000, 36-37, p.131-148.

Topârceanu, Adriana. Spații și perspective. Scurt periplu istoric (Espace et perspectives. Bref périple historique). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.389-394.

Tudor, Octavian. Pictori români uitați (Peintres roumains oubliés). București, Ed. Noi Media Print, 2003, 180 p.

Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia. Artiști ai școlii de pictură de la Neapole în pinacoteca Brukenthal (Artistes de l'école de peinture de Naple dans la pinacotheque Brukenthal). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.245-254.

Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia. Cinci opere inedite din colecția de pictură euorpeană a Pinacotecii Brukenthal (Cinq ouvrages inédits des collections de peinture européeenne de la Pinacotheque Brukenthal). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.179-188.

Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia. Două lucrări inedite din Pinacoteca Brukenthal: Isus copil de Marco d'Oggiono (?) și Tânăra bucătăreasă de Michelangelo Pace (?). In: AT, 2000-2001, 10-11, p.165-170.

Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia. Personalități ale picturii italiene în pinacoteca Brukenthal (Personnalités de la peinture italienne dans la pinacotheque Brukenthal). In: SIR, 2001, 3, p.92-108.

Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia. Trei opere inedite ale școlii italiene de pictură în Pinacoteca Brukenthal (Trois ouvrages inédits de l'école italienne de peinture dans la Pinacoteque Brukenthal). In: RI, 2002, 13, nr. 1-2, p.187-194.

Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia. Un portret inedit de Pietro Bellotti în Pinacoteca Brukenthal: Femeie în vârstă citind o carte (Un portrait inédit de Pietro Bellotti dans la Pinacotheque Brukenthal: Une femme âgée lisant un livre). In: AT, 1997, 7, p.171-175.

Tugearu, Liana. Modele iconografice bizantine ca argumente de datare. Cazul Tetraevangheliei Ms.1 de la Muzeul Național de Artă al României (Modeles iconographiques byzantins comune argument de datation. Le cas de Tetraevanghelia Ms.1 du Musée National d'Art de la Roumanie). In: AT, 1998-1999, 8-9, p.333-347.

Turlacu, Ioan. Meșterul și vechea artă a icoanei la români (La maître et l'ancien art de l'icone chez les Roumains). In: Tomis, 2003, nr. 4, p.60-62.

Țoca, Vlad. Cercetări privind arta medievală românească în deceniul trei al secolului XX (Recherches concernant l'art médiéval roumain). In: Studia hist., 1997, 42, nr. 3, p.49-75.

*Udrescu, Doina. Arta germană din Transilvania în colecțiile Muzeului Brukenthal din Sibiu (1800-1950) (L'art allemand de Transylvanie dans les collections du Musée Brukenthal de Sibiu). Sibiu, Ed. Honterus, 2003, 250 p ; și în lb. germană.

Udrescu, Doina. Arta germană din Transilvania în secolul al XIX-lea și prima jumătate a secolului al XX-lea (L'art allemand en Transylvanie). In: RI, 2002, 13, nr. 1-2, p.137-149.

Udrescu, Doina. Peisaj citadin autohton - variațiuni ambientale (Paysage citadin autochtone - variété ambientales). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.377-388.

Udrescu, Doina. Pictura germană din Transilvania în prima jumătate a secolului XX (La peinture allemande de Transylvaine). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.355-362.

Ungureanu, Octavian. Millan - visătorul de pe dealul Sân Nicoară (Millan - le rêveur de la colline Sân Nicoară). In: Argessis, 2002, 11, p.517-521.

Varga, Mihaela. Aspecte ale comerțului de artă la începutul secolului XX (Aspects du commerce d'art). In: Studii și articole de istoria artei. Muzeul Național Cotroceni. București, 2001, p.375-382.

Varga, Mihaela. Rolul artelor industriale la începutul secolului al XIX-lea (Le rôle des arts industriels). In: SCMA, 2001, 7, p.250-263.

Varga, Mihaela. Spațiul mioritic în pictura românească (L'espace romantique villagois dans la peinture roumaine). In: Sargeția, 1999-2000, 28-29, nr. 1, p.453-458.

Vasilovici, Virginia. Controversata paternitate a unui tablou Rubens sau Caravaggio (La parternité controversée d'un tableau Rubens ou Caravaggio). In: IN, 1998-2001, 4-7, p.301-312.

Vârtaciu, Rodica. Lucrările pictorului Johann Nepomuk Schöpf (1733-1798) din domul timișorean (Les oeuvres de Johann Nepomuk Schöpf de Timișoara). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.171-187.

Vécsi Nagy, Zoltán. Felezőidő (L'art transylvain). In: Korunk, 2002, 13, nr. 8, p.10-26.

Vida, Gheorghe. Istorismul și pictura românească din a doua jumătate a secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. Câteva repere (L'historisme et la peinture roumaine. Quelques reperes). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.323-329.

Vida, Gheorghe. Vechi colecții de artă europeană din transilvania (Anciennes collections d'art européen de Transylvanie). In: Colocviul internațional: Patrimoniul cultural național. București, 2000, p.75-81.

Vida, Mariana. Desenele din perioada pariziană a lui József Klein (Les dessins de l'époque parisienne de József Klein). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.389-394.

Vintilă, Mihai. Dicționarul artei naive din România (Dictionnaire de l'art naïf en Roumanie). Reșița, Ed. Timpul, 2001, 160 p.

Vlasiu, Ioana. Anii '20, tradiția și pictura românească (Les années '20, la tradition et la peinture roumaine). București, Ed. Meridiane, 2000, 160 p.

Vlasiu, Ioana. Strategies of Integration in the Artistic Milieu: the All-Women Exhibitions, Bucharest, 1916 to 1927. In: RRHA-BA, 1999-2000, 36-37, p.67-79.

Vlăsceanu, Mihaela. Aspecte din reprezentarea "Sfântei Treimi" în plastica figurativă barocă din Banat (Aspects de la représentation de la "Sainte Trinité" dans la plastique figuratice baroque de Banat). In: SIB, 1997-1998, 21-22, p.279-292.

Vlăsceanu, Mihaela. Aspects concerning the themes of the Baroque monumental sculpture from Timișoara. In: SIB, 2002-2003, 26-27, p.111-124.

Vlăsceanu, Mihaela. Lucrări de plastică figurativă barocă din colecția episcopiei romano-catolice din Timișoara (Ciclul christologic) (Ouvrages en plastique figuratif baroc dans les collections de la diocese romaino-catholique de Timișoara). In: Artă, istorie, cultură. Cluj-Napoca, 2003, p.257-269.

Vlăsceanu, Mihaela. Reprezentări ale sfântului Ioan Nepomuk în sculptura barocă bănățeană (Représentations du saint Ioan Nepomuk dans la sculpture baroque de Banat). In: AT, 1998-1999, 8-9, p.229-243.

Vlăsceanu, Mihaela. Sculptura barocă monumentală din Banat (Sculpture baroque monumental de Banat). In: AB artă, 1999-2002, 4, p.195-220.

Vlăsceanu, Mihaela. Sculptura de altar a bisericii catolice din Lenauheim (județul Timiș) (La sculpture d'autel de l'église catholique de Lenauheim (le dép. Timiș). In: PB, 2003, 2, p.199-204.

Vlăsceanu, Mihaela. Sculpturi baroce inedite din județul Timiș (Sculptures baroques inédits du dép. de Timiș). In: SIB, 1993-1994, 17-18, p.109-130.

Vlăsceanu, Mihaela. Studiu de caz - sculptura barocă de altar a bisericii catolice din Grabaț (Etude de cas - sculpture baroque d'autel d'église catholique de Grabaț). In: SIB, 1999-2001, 23-24-25, p.227-242.

Zaharia, D. N. Criterii de clasificare a iconografiei ortodoxe românești din patrimoniu (Criteres de classifications de l'icônographie orthodoxe roumaine du patrimoine). In: TV, 2002, 12, nr. 1-4, p.87-98.

Zamfir, Anca Maria. Imaginea liderului în artele plastice (L'image du leader dans les arts plastiques). In: Sargeția, 2001-2002, 30, p.767-778.

Zamfir, Anca Maria. Preliminarii în imaginea femeii în arta 1900. Cazul Gustave Moreau (Preliminaires a l'image de la femme dans l'Art Nouveau. Le cas Gustave Moreau). In: SCMA, 2001, 7, p.90-107.

Zintz, Maria. Galeria de artă românească a Muzeului "Țării Crișurilor" din Oradea (La galerie d'art roumain du Musée "Țara Crișurilor" d'Oradea). In: Biharea, 1997-1998, 24-25, p.215-253.

Zintz, Maria. Programe iconografice în bisericile românești din Țara Făgărașului pictate de Pantelimon Zugravul (Programmes icônographiques dans les églises roumaines de Țara Făgărașului peintes par Pantelimon Zugravul). In: Artă românească. Artă europeană. Oradea, 2002, p.203-214.