Informare privind workshopul organizat de firma SWETS BLACKWELL, la Biblioteca Centrala Universitara din Bucuresti, in data de 18.10.2001
Carmen Crisan
bibliotecar - serv. Documentare
Scopul seminarului a fost prezentarea noii firme Swets Blackwell, precum si prezentarea produselor si noilor servicii oferite clientilor .
Firma Swets Blackwell a fost reprezentata la aceasta manifestare, de d-na Kira Mantsu - responsabila colaborarilor pe Romania, d-nul Stefan Bremer - manager si d-na Karen Heyden Nakhal- manager pe sectiunea produse electronice.
La aceasta intalnire au participat bibliotecari din toata tara ( Biblioteca Institutului Politehnic Bucuresti, Biblioteca Institutului Politehnic Cluj, Biblioteca Institutului Politehnic Iasi, Biblioteca Centrala Universitara Iasi, Biblioteca Centrala Universitara Bucuresti, Biblioteca Centrala Universitara Timisoara, Biblioteca Centrala Universitara Sibiu, Biblioteca Centrala Universitara Craiova, Biblioteca Suceava, Biblioteca Institutului de Optoelectronica Bucuresti, etc), Romdidac S.A, INID, precum si specialisti de la diverse institute de cercetare.
D-nul Stefan Bremer a prezentat noua firma Swets Blackwell, firma rezultata prin fuzionarea agentiei Swets cu agentia Blackwell. In momentul de fata este cea mai mare firma de acest fel, din lume. Are o cifra de afaceri de 1 milion de dolari, colaboreaza cu aproximativ 65000 edituri si lucreaza cu un soft performant pentru administrarea abonamentelor. Firma are agentii in 19 tari de pe cinci continente, sediul central fiind la Lisse, in Olanda.
Functioneaza ca intermediar intre 60000 biblioteci si centre de informare, si cele 65000 de edituri, gestionand aproximativ 2 milioane abonamente.
Serviciile si produsele agentiei Swets Blackwell sunt urmatoarele:
- Serviciul FastPlus - este un serviciu de livrare rapida (din propriul depozit) a periodicelor in format print sau pe suport CD-ROM. Acest serviciu este operabil in noua centre : Australia, Belgia, Franta, Germania, Anglia, Italia, Olanda, Rusia si Statele Unite.
- DataswetsConnect este un serviciu online, care permite bibliotecilor care au incheiat un contract cu firma Swets Blackwell, sa acceseze baza de date informativa a agentiei, de asemenea permite reclamarea imediata (online ) a numerelor lipsa. Clientii pot vedea, in orice moment, numerele disponibile in depozitul permanent al agentiei.
- Swets Navigator - este un serviciu care permite, cu o unica parola , prin adresa IP, accesul la o mare baza de date cu articole full text, cu abstracte sau continut. Pentru consultarea acestei baze se poate face un link in OPAC (din Aleph, de exemplu), agentia oferind asistenta necesara.
- SwetsScan este o baza de date in care se poate accesa cuprinsul a 14000 seriale.
- Document Delivery este un serviciu nou si inca nedefinitivat.
Firma Swets Blackwell intermediaza si abonarea la mari baze de date cunoscute EIFL, InfoTrac GaleGroup, Dialog etc.
S-a precizat faptul ca abonarea acestor baze de date electronice in consortiu este cea mai avantajoasa solutie pentru biblioteci . Firma a oferit modelul unui astfel de consortiu din Ungaria, cu care agentia colaboreaza . In aceste situatii abonamentul este platit la nivel national .
“eServer Forum - Arta Tehnologiei”
01 Noiembrie 2001
Bucuresti Marriott Grand Hotel
Felician Cistelecan
programator - Laboratorul de Informaticã
Infrastrucutura e-business reprezintă un concept reprezentativ al zilelor noastre.Fiecare dintre utilizatorii acestei tehnologii tind să o folosească ca si pe o utilitate de fiecare zi, creindu-se la un moment dat o multitudine de legături nevãzute, practic o infrastructură complicată - business electronic.
Componentele business-ului electronic: tranzactii (accesul la informatii cu scop de achizitionare si plată a diferitelor produse), marketing clienti, posibilitatea efectuării tranzactiei cu ajutorul card -ului, diferite informatii despre produse, accesul la informatii de bază ale companiilor etc.
Folosindu-se infrastrucutura e-business reprezentată de noul server Business Drivers se creeazã anumite facilităti:
- îmbunătătirea produselor/serviciilor către clienti
- oferte de produse/servicii mai bune pentru clienti
- reducerea costurilor cu vînzarea si marketingul produsului/serviciului
Toate aceste facilităti conduc la o evidentiere mai mare a costurilor, a rentabilitătii produselor, precum si la cresterea puterii de negociere.
Facilitătile acestui tip de server sunt:
- păstrarea comenzilor primite de la clienti
- posibilitatea de a face vînzări încrucisate
- posibilitatea de a-ti păstra alte oferte de produse
În concluzie, criteriile de care trebuie să tină cont acest tip de server sunt :
- flexibilitate
- scalabilitate
- reabilitate
- securitate
Tehnologia serverelor are la bază conceptul privind creerea unui server puternic integrat în cadrul institutiei/companiei avînd cel mai avansat sistem de operare instalat precum si posibilitatea de a fi un bun server de afaceri capabil să poată rula sub diferite sisteme cum ar fi WINDOWS NT, WINDOWS 2000, WINDOWS MILLENIUM, LINUX, UNIX, SOLARIS etc.
Facilitătile noilor tipuri de servere IBM (ISeries,PSeries,ZSeries,XSeries) sunt nemijlocit legate de:
- o mai mare diversitate a sistemelor de operare ce pot rula pe ele
- o mai scurtă perioadă de testare a serverelor după instalarea componentelor hard si soft
- o durată medie de functionare dublă (8 ani) fată de produse similare a companiilor concurente
- dublarea puterii de procesare
- o mai buna partitionare a componentelor de stocare si înregistrare a informatiilor (a doua din lume ca si complexitate si eficacitate)
- la toate aceste facilităti se mai adaugă cea de natură financiară: costuri cu 50% mai scăzute fată de produsele similare ale INTEL, UNIX
În concluzie, producătorii IBM recomandă cu căldură serverele ISeries care potrivit vânzărilor ultimelor sase luni este:
- Cel mai bine administrabil tip de server
- Cel mai scăzut pret de achizitie dintre toate tipurile de servere prezentate.
- Cea mai reusită arhitectură.
- Cel mai fiabil tip de server (99,9 %) comparativ cu produsele similare ale companiilor concurente.
Raport asupra stagiului de informare desfăsurat la Biblioteca Institutului Politehnic Zürich si alte biblioteci elvetiene si germane în perioada 3 mai-30 iulie 2001
Liliana Miclãus
bibliotecar - serv. Dezvoltarea Colectiilor
Între 3 mai-30 iulie a.c., am desfăsurat, ca bursieră, un stagiu de informare de 3 luni la Biblioteca Institutului Politehnic Zürich, cu vizite de lucru la Zentralbibliothek si Bibliothek des Sozialarchives Zürich , Landesbibliothek Bern, Bibliotheque de l’EPFL-Lausanne, Bibliotheque de l’Universite de Geneve din Elvetia si Bibliothek des Zetralinstituts für Kunstgeschichte si Bayerische Landesbibliothek München, Stadtbüchereien Düsseldorf, Deutsche Zentralbibliothek für Medizin Köln, Universitätsbibliothek Bochum din Germania.
Organizarea si functionarea ETH-Bibliotek le-am prezentat în raportul din anul trecut, de aceea doresc să subliniez doar prezenta în noua sa organigramă a unor echipe de lucru care lucrează la proiecte de avangardă, pregătind viitorul bibliotecii.
Programul alcătuit de gazde în această perioadă a fost util si eficient. El a vizat formarea unui tablou de ansamblu a bibliotecii moderne prin prezentarea serviciilor oferite beneficiarilor, cunoasterea organizării compartimentelor si a softurilor utilizate, în special ALEPH 500, participarea la sedinte, discutii profesionale cu cadre de conducere si specialisti, privitoare la proiecte de dezvoltare, de colaborare cu alte biblioteci si de prelucrare electronică a datelor.
Activitătile pe care le-am desfăsurat au fost:
- extragerea de informatii din băncile de date ale ETH-Bibliothek
- testarea unor noi produse online (în special biblioteci electronice de cărti)
- prelucrarea de reviste electronice în Aleph 500 (catalogare, facturare)
- clarificări si prelucrarea diferitelor fonduri si liste în catalogul NEBIS
M-am informat în detaliu în legatură cu proiectele:
- Retroconversia catalogului traditional în format online
- Consortiul de biblioteci
- Bancă de date de teze de doctorat
- Biblioteca de bănci de date online, pe care le consider foarte importante pentru orice bibliotecă modernă.
La finalul stagiului am sustinut în limba germană o conferintã despre biblioteconomia românească, inclusiv prezentarea BCU “Lucian Blaga”, care a fost apreciată în mod deosebit.
Alături de experienta si cunostintele acumulate pot mentiona, ca un real câstig pentru BCU culegerea a 100 adrese de bănci de date, enciclopedii si dictionare în vederea realizării proiectului “Biblioteca de bănci de date”, obtinerea a 30 de computere (Pentium cu monitoare de 17”) si a 300 vol. de carte (Catalogul Library of Congress între 1945-1989 ) ca donatie, alte donatii de carte si organizarea între 22-27 aprilie 2002, la Cluj, a unui seminar international, cu ETH-Bibliothek Zürich.
Pentru informatii suplimentare vă stau dispozitie.
| Diverse |
- Die Effektive Bibliothek : Endbericht des Projekts "Anwendung und Erprobung einer Marketingkonzept fur offentliche Bibliotheken" / Redaktion: Peter Borchard. - Berlin : Deutsches Bibliotheksinstitut, 1992. - Pag. diferitã.(Biblioteci publice - Marketing)
- Eine Marketingkonzeption fur offentliche Bibliotheken / Peter Borchardt, Charlotta Flodell, Michael Milz,... - Berlin : Deutsches Bibliotheksinstitut, 1987. - 249 p.(Biblioteci publice - Marketing - Germania)
- Englischsprachige Literatur in Offentlichen Bibliotheken : Auswahlverzeichnis / Betreuung des Projektes und Zusammenstellung der Titel : Annemarie Samlenski. - Berlin : Deutsches Bibliotheksinstitut, 1995. - 114 p.(Biblioteci publice - Germania - Literaturã englezã - Literaturã americanã - Catalog)
- Stiftung Lesen : Tatigkeitsbericht : Stand: August 1990. - Mainz : Stiftung Lesen, 1991. - 80 p.(Îndrumarea lecturii)
- Erhaltung, Archivierung und Aussonderung von Druckschriften in Bayern : Empfehlungen der Generaldirektion der Bayerischen Staatlichen Bibliotheken / herausgegeben von Hermann Leskien. - Berlin : Deutsches Bibliotheksinstitut, 1998. - 109 p.(Biblioteci - Germania - Dezvoltarea colectiilor)
- Empfehlungen zum Magazinbedarf wissenschaftlicher Bibliotheken. - Koln : Wissenschaftsrat, 1986. - 98 p.(Biblioteci stiintifice - Germania)
- Gebaute Zukunft : funf Jahre Neubau der SUB : neue Dienstleistungen der Niedersachsischen Staats- und Universitatsbibliothek Gottingen / herausgeber: Niederachsische Staats-und Universitatsbibliothek Gottingen. - Gottingen : Niedersachsische Staats- und Universitatsbibliothek Gottingen, 1998. - 54 p.(Biblioteci universitare - Gottingen - Germania)
- Informations- und Bibliothekspolitik in den USA / Alexander Greguletz, Steffen Wawra. - Berlin : Deutsches Bibliotheksinstitut, 1991. - 132 p.(Biblioteci - Organizare - Management - Statele Unite ale Americii)
- Konsortien und Lizenzen : ein Reader mit deutschen und englischen Texten sowie Nachweisen aus DOBI/DBI Link / zusammengestellt von Gisela Scholz-Matthus und Elisabeth Simon unter Mithilfe von Ruth Simon. - Berlin : [s.n.], 1999. - Pag. multiplã.(Biblioteci - Automatizare)
- Untersuchung zur maschinellen Interpretation der Bestandsdaten in der Zeitschriftendatenbank(ZDB) : Bund-Lander-Initiative zur Beschleunigung der Literatur- und Informationsdienste, SUBITO. - Berlin : Deutsches Bibliotheksinstitut, 1996. - 127 p.(Biblioteci - Automatizare - Germania)
Aceste publicatii se gãsesc la Biblioteca Centralã Universitarã "Lucian Blaga" din Cluj-Napoca, la sala de Stiinte Sociale "Lucian Blaga" (etajul II).
| Diverse |
Rubricã propusã de:Simona Timofte
bibliotecar - serv.Relatii cu Publicul
| CUGETÃRI |
| AFORISME |
| UMOR |
| MURPHOLOGIE |
| STIATI CÃ... |
|
CUGETÃRI |
- Când responsabilitatea nu este nicãieri, anarhia este peste tot.(G. Le Bon)
- Se gãsesc mai usor o mie de oameni gata sã se supunã decât unul singur capabil sã ia initiativa.(G. Le Bon)
- A actiona este cu totul altceva decât a vorbi, chiar cu elocventã, si decât a gândi, chiar cu istetime.(M. Proust)
- Înceteazã de a crede cã întelepciunea constã în resemnare.(A. Gide)
- Nu trebuie sã acorzi încredere unui om care nu zâmbeste niciodatã.(H.de Montherlant)
- Înainte de orice, fiti buni; bunãtatea îi dezarmeazã cel mai mult pe oameni.(Lacordaire)
|
AFORISME |
- Cine scrie greu, mai are mult de citit.(I. Romosan)
- Unii se dovedesc naivi tocmai pentru cã iau lucrurile prea în serios.(L. Blaga)
- De multe ori situatia unui om superior este în mâinile unuia mediocru.(I. Romosan)
- Mediocrii si-au dorit întotdeauna în preajmã oameni obedienti.(I. Romosan)
- Cei cu adevãrat puternici sunt aceia care nu-si ascund slãbiciunile.(I. Romosan)
- Fii atent la ceea ce spun dusmanii, cãci ei îti descoperã greselile cei dintâi.(Antisthenes)
- Existã multi oameni cu vervã, rapizi în gândire, chiar strãlucitori, pe care dacã-i zgârii putin la suprafatã dai de spoialã.(I. Romosan)
- De atâta plictisealã pe unii începe sã-i preocupe ce fac altii.(I.Romosan)
- Este de fapt foarte necesar sã avem parte si de bine si de rãu.(I. Romosan)
- Cel mai mult sunt de admirat oamenii al cãror comportament nu este influentat de succes.(I.Romosan)
|
UMOR |
Albert Einstein se întoarce grãbit acasã. Dã de portar si-l întreabã:
- Spune-mi, te rog, unde stã profesorul Einstein?
- Dumneavoastrã sunteti profesorul Einstein - îi rãspunde nedumerit portarul.
- Atâta lucru mai stiu si eu. Am uitat însã la ce etaj stau.
Goethe se afla pe o cãrare îngustã din parcul din Weimar. La un moment dat se pomeni fatã în fatã cu unul din cei mai acerbi critici ai sãi. Cu îngâmfare, criticul nu se abtinu si-i spuse:
- Nu mã dau în lãturi în fata unui nebun!
- Eu da - îi rãspunse zâmbind Goethe, si-i fãcu loc sã treacã.
|
MURPHOLOGIE |
- Regula romanã
- Cel care spune cã nu se poate face ceva, nu ar trebui sã-l întrerupã niciodatã pe cel care chiar face.
- Observatia lui Gabirol
- Înteleptii sunt multumiti când descoperã adevãrul , prostii atunci când descoperã falsul.
- Axioma lui Jose
- Nimic nu este atât de temporar si provizoriu ca ceea ce se anuntã drept permanent si definitiv. Si viceversa.
- Paradoxul lui Peter
- Angajatii incompetenti dintr-o ierarhie obiecteazã violent la incompetenta colegilor lor.
- Legea lui Shirley
- Cei mai multi oameni se meritã unul pe altul.
- A doua lege a lui Oscar Wilde
- Seriozitatea e singurul refugiu al celui cu o inteligentã mediocrã.
- Legea lui Bok
- Când consideri cã educatia este scumpã încearcã ignoranta.
- Regula lui O'Brien
- Nimic nu se face vreodatã pentru adevãratul motiv.
- Legea lui Zimmerman, a plângerilor
- Nimeni nu observã când lucrurile merg bine.
- Regula soaptei
- Oamenii vor crede orice, dacã le-o soptesti la ureche.
|
STIATI CÃ... |
- Un abonat al Bibliotecii Medicale din Cincinnati a împrumutat în anul 1823 o carte despre bolile febrile, pe care a înapoiat-o de-abia strãnepotul sãu în 1968(dupã 145 de ani), plãtind o taxã de 2264 de dolari!
- Cea mai lungã scrisoare, continând 1113747 cuvinte, a fost scrisã de Jacqueline Jones, din Texas si expediatã surorii sale Jeane Stewart, din Maine.
- La polul opus se aflã corespondenta dintre Victor Hugo si editorul sãu. Autorul , aflat în vacantã si dornic sã afle cum a fost primit romanul sãu "Mizerabilii", a scris: "?" ; rãspunsul a fost: "!".
| Diverse |