Colecții Speciale

Exponatul lunii

Aprilie

Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” deţine în patrimoniul său, alături de cărți, manuscrise și alte tipuri de publicații, și o serie de obiecte muzeale. Exponatul lunii aprilie aduce în atenție o mică colecţie de icoane pe sticlă, dintre care am ales două reprezentări ale scenei Răstignirii, pentru a marca cea mai importantă sărbătoare a primăverii, Paștele sau Învierea Domnului.

Formată din 13 piese, de diferite dimensiuni, colecția a fost luată în evidenţa bibliotecii în anul 1924. Icoanele provin din Transilvania secolului al XIX-lea și acoperă o tematică diversă, ilustrând chipuri de sfinţi ori momente din viaţa lui Hristos. Toate sunt înrămate cu ramă simplă din lemn și sunt prevăzute cu agățători, semn că au fost folosite ca obiecte devoționale, probabil de uz laic. Icoanele din colecţiile noastre au fost cunoscute şi studiate şi de fostul director al Bibliotecii, folcloristul Ion Muşlea.

Aceste picturi tradiţionale de artă religioasă naivă sunt realizate de meşteri populari, cel mai probabil fiind vorba de zugravi formaţi în ambianţa şcolii de la Nicula. O particularitate a acestora constă în coloritul specific iconarilor niculeni, ce folosesc de obicei culori pure, între care domină roşul. Din cauza compoziţiei simple a picturilor și a chipurilor reprezentate schematic aceste lucrări plastice au fost uneori dezapreciate, Andrei Mureşianu le considera „monstruoase şi sperietoare de prunci mici”, iar Nicolae Iorga scria că se vând „cu un preţ mic, care e însă prea mare pentru straşnica lor urâciune”. Ele reflectă însă acel „sentiment religios” al oamenilor simpli, pietatea lor arzătoare şi autentică, impregnată de credinţe populare, surprinsă în culori aprinse, forme grafice rudimentare şi motive decorative de inspiraţie folclorică, alcătuind un ansamblu de o expresivitate particulară.

Din cele două icoane alese, una constituie o reprezentare tipică a Răstignirii, cu Fecioara Maria şi Evanghelistul Ioan, de o parte şi de alta a crucii. Trupul lui Hristos, trasat din câteva tușe, este redat în alb, într-un contrast plin de dramatism cu roșul folosit pentru cruce, veșmintele celor două personaje și pentru motivele decorative simple, constând în două flori de trandafir. Cea de-a doua icoană pe care v-o prezentăm este, din punct de vedere iconografic, mai neobișnuită. Dacă la prima vedere pare a înfăţişa tot scena Crucificării, la o privire mai atentă observăm că personajele de lângă cruce nu sunt figuri biblice, ci istorice: Constantin cel Mare şi mama sa Elena, după cum dezvăluie şi inscripţia. Aşadar, icoana suprapune mai multe teme şi motive religioase, îmbogățind limbajul plastic și conducând la o compoziție ce se remarcă prin originalitate.

exponatul_lunii_aprilie2021_2.jpg

exponatul_lunii_aprilie2021_1.jpg