Kovács Eszter*
șef birou - Relaţii cu publicul
Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga" Cluj-Napoca
1. În raport cu perioada de dinaintea pandemiei, considerați că s-a schimbat ceva în activitățile pe care le desfășurați în prezent? Dacă da, ce anume?
În raport cu perioada de dinaintea pandemiei, activitatea de relații cu publicul s-a schimbat radical – practic, după o perioadă scurtă de suspendare în aprilie 2020, această activitate “s-a mutat” integral în mediul online. Corespondam cu utilizatorii pe toate canalele de comunicare existente, am încercat să virtualizăm cât mai multe servicii de cercetare bibliografică, de informare, de asistența utilizatorilor...
Între timp, zilnic trebuia să mă pun și eu în pielea lor și să învăț lucruri noi, să încerc să lucrez în platforme noi, în diferite echipe nou constituite (și, în același timp, să țin legătura cu colegii care lucrează de acasă).
O parte dintre activitățile noi au fost destul de repetitive, necesitând însă concentrare maximă într-un timp foarte scurt, cum a fost proiectul de digitizare a bibliografiilor obligatorii, în timp ce alte proiecte la care am avut ocazia să colaborez mi-au oferit multe satisfacții profesionale – de exemplu, din moment ce o mare parte din activitatea de asistență a utilizatorilor s-a mutat în mediul virtual, am avut ocazia să colaborez mai strâns pe unele proiecte de cercetare interesante. M-am considerat norocoasă, și atunci, pentru faptul că am văzut cum se “pune pe picioare” o bibliotecă de specialitate, când am participat la prelucrarea unei donații foarte mari la Facultatea de Teatru-Film.
2. Cum vă vedeți, ca bibliotecar/ă, peste zece ani?
Mă văd și peste zece ani tot la relații cu publicul, indiferent de forma pe care această activitate o va îmbrăca atunci. Cred că cercetarea se va desfășura peste 10 ani aproape în totalitate în baze de date și platforme online, însă sper totuși să mai am ocazia și să lucrez cu exemplarele fizice din colecțiile de bibliotecă.
3. Credeți că pandemia a accelerat începutul sfârșitului pentru cartea și bibliotecile tradiționale? Cum vedeți activitățile dumneavoastră în raport cu biblioteca digitală?
Nu cred că pandemia va însemna neapărat sfârșitul pentru carte sau pentru biblioteca tradițională, însă cred că a accelerat foarte mult unele proceduri de simplificare sau de fluidizare a activității (înscrierea online, plata online – care erau de mult timp servicii solicitate, sau consultarea online a bibliografiilor de curs). Se va îmbogăți și experiența bibliotecarilor, „know-how”-ul lor, iar acest lucru va fi de ajutor în tranziția către bibliotecile digitale.
4. Cum va arăta bibliotecarul erei digitale? Vă regăsiți în imaginea acestuia?
Mă regăsesc în bibliotecarul erei digitale, fiindcă mă văd experimentând și testând diferite sisteme, iar mediul convergent al erei digitale oferă multă flexibilitate și chiar, câteodată, lasă loc și creativității.
Autorii își asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor şi pentru opiniile exprimate în articolele trimise spre publicare.
* Email: eszter.kovacs@bcucluj.ro