Bibl. ing. Roxana Căruceriu*
Liceul Tehnologic "Petru Poni" Onești
Acum ceva timp am participat la o întâlnire on-line desfășurată pe platforma Zoom, în cadrul grupului Sfoară virtuală, grup inițiat de doamna Melania Luana Butnariu de la Centrul de Excelență pentru Copii și Tineret al Bibliotecii Județene "George Barițiu" din Brașov. Tema întâlnirii a fost "Starea de bine a bibliotecarului". La această întâlnire au participat atât bibliotecari din biblioteci publice, cât și bibliotecari școlari din România și Republica Moldova, alături de un invitat special, psihologul prof. Vasile Brașovanu.
A fost o întâlnire plină de emoție, dar mi-a rămas în minte întrebarea domnului Brașovanu: "Care este starea de bine a bibliotecarului?". Aș extinde această întrebare și la bibliotecarul școlar. Ce și cine îi dă acestuia starea de bine?
În aceste vremuri tulburi pe care le trăim de aproape doi ani, în care în cele mai multe biblioteci utilizatorii au fost puțini, cu restricții, sau complet absenți, bibliotecarii școlari au găsit resursele necesare pentru a fi la dispoziția utilizatorilor lor, venind în întâmpinarea nevoilor lor prin diferite mijloace și menținând astfel legătura cu utilizatorii, având în același timp o stare de bine, sentimentul că și-au îndeplinit datoria, că sunt utili.
Ce și cine îi dă bibliotecarului starea de bine? Copiii, elevii școlilor sau liceelor în care acesta își desfășoară activitatea, în care realizează activități, în care menirea lui, cea de a fi o punte între mediul cărților, profesori și lumea care îi înconjoară, este îndeplinită zi de zi. În care, în ciuda restricțiilor de tot felul, acesta reușește să aducă un strop de normalitate, de visare, de creștere de aripi pentru elevii din școala în care activează. Ce bucurie poate fi mai mare decât să vezi uimirea pe chipul utilizatorului din bibliotecă pentru reușita la un concurs? Că lucrarea lui a ajuns într-un loc în care el nu a ajuns fizic până atunci, dar sute de oameni au văzut fizic rezultatul muncii lui și alte milioane au văzut-o în mediul on-line? Cum poți să descrii satisfacția dată de faptul că printr-o activitate – concurs la care ai participat alături de elevi, aceștia au văzut pentru prima oară un oraș mare?
Menirea bibliotecilor este în continuă schimbare și, implicit, la fel este și menirea bibliotecilor școlare. Acestea nu mai au doar rolul de a împrumuta cărți, ci și de a ajuta utilizatorul în informarea și formarea lui, în oferirea unor posibilități de a-și petrece constructiv timpul, de a crește aripi utilizatorilor lor, fie că aceștia sunt mici, fie că sunt mari. Bibliotecarii școlari au creat în aceste vremuri pandemice biblioteci on-line, au menținut legătura cu utilizatorii lor, fie pe Messenger, fie pe WhatsApp. Astfel, au simțit că pot fi utili, că își îndeplinesc menirea, că nu sunt doar Cenușărese.
Starea de bine a bibliotecarului, respectiv a bibliotecarului școlar, este dată de evoluția utilizatorului său, de zborul înalt pe care acesta îl începe, de posibilitatea de a zbura cât mai sus și cât mai frumos, prin tot ceea ce învață el să facă prin participarea alături de bibliotecar la tot felul de activități, proiecte, concursuri. Pentru că starea de bine a bibliotecarului școlar este dată de deschiderea coliviei fiecărui utilizator și de zborul lui către cele mai înalte culmi, prin crearea unor aripi puternice ale utilizatorului prin informațiile pe care i le pune la dispoziție, prin tot ceea ce întreprinde el.
Știi că ți-ai făcut pe deplin meseria atunci când vezi lumină pe fața utilizatorului tău. Când acesta pleacă de la întâlnirea cu tine mai bogat în informații, cu abilități dobândite prin lucru alături de tine și sub îndrumarea ta. Asta îți dă starea de bine, puterea de a o lua mâine de la capăt, de a trece peste toate restricțiile, limitările, toate piedicile.
Starea de bine a bibliotecarului școlar vine din dragostea față de meserie, de utilizatori.
Bibliotecarul fără dragoste de meserie este nimic.
______________________________
Autorii își asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor şi pentru opiniile exprimate în articolele trimise spre publicare.
* Email: gazarita@yahoo.com