Doina Banciu, Ben-Oni Ardelean, Larisa Ivașcu, Daniel Fodorean, Educația prin E-Learning (București: Editura Academiei Oamenilor de Știință din România, Editura Tehnică, 2020), 244 p.

Florentina Carmen Predescu*

bibliotecar - Serviciul Dezvoltarea colecțiilor și Schimb internațional
Biblioteca Centrală a Universității “Politehnica” din București

 

Cartea Educația prin E-Learning, autori Doina Banciu, Ben-Oni Ardelean, Larisa Ivașcu, Daniel Fodorean, a fost publicată în toamna anului 2020, prin colaborarea între Editura Academiei Oamenilor de Știință din România (AOSR) și Editura Tehnică, iar în colecțiile Bibliotecii Centrale a Universității “Politehnica” din București a intrat în anul 2021.

Autorii sunt nume recunoscute în mediul academic, cadre didactice cu o semnificativă activitate științifică, autori sau co-autori a numeroase publicații, implicați în programe și proiecte de cercetare naționale și internaționale.

Prof.dr.ing. Doina Banciu este un nume de referință în domeniul informatizării bibliotecilor, cadru didactic la Universitatea din București, conducator de doctorat la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, membru al Comisiei Naționale a Bibliotecilor; a coordonat activitatea Institutului de Cercetări în informatică din București în calitate de director  general.

Conf.univ.dr. Ben-Oni Ardelean este cadru didactic la Universitatea din București, implicat în numeroase programe academice în străinătate.

Conf.dr.ing. Larisa Ivașcu, este cadru didactic la Universitatea Politehnica din Timișoara, implicată activ în consolidarea educației în contextul dezvoltării sustenabile și în susținerea de cursuri on-line.

Conf.univ.dr. Daniel Fodorean, decanul Facultății de Teologie Baptistă din București, are o experiență vastă în domeniul predării în învățământul la distanță, este coordonatorul programului de învățământ la distanță din cadrul facultății.

Educația prin E-Learning este o carte actuală despre învățământul on-line, o carte care răspunde, prin tematica abordată, provocărilor lansate de noua paradigmă educațională, în care tot ceea ce era înainte de apariția pandemiei a fost adaptat unei metode alternative de educație/învățare și a devenit acum o necesitate, parte importantă din viața profesională și personală a celor implicați în educație, o provocare pentru instituțiile de învățământ în a oferi acces la noi practici educaționale.

Autorii precizează în Argumentul lucrării contextul în care s-a născut ideea apariției acestei cărți:

„lucrarea de față a apărut din dorința de a sprijini procesul de învățământ din România în această perioadă în care, datorită pandemiei COVID-19, atât profesorii cât și elevii sau studenții trebuie sa se adapteze în mod rapid noilor condiții de predare – învățare și comunicare”1, accentuând rolul tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) în transmiterea și dobândirea de cunoștințe și continuând cu o prezentare succinta a subiectelor abordate: teorii și metode de e-learning, strategii și metode de predare-învățare specifice programelor de învățare la distanță, exemple din sistemele de e-learning din universități din mai multe țări, resurse tehnice și surse de informare digitale, importanța resurselor educaționale digitale.

Prefața cărții are un titlu incitant care îndeamnă la lectură, studiu și reflecție, Granițele de dincolo de..... granițe...sau despre viitorul digital al educației, abundă în informații referitoare la educația digitală și este semnată de prof.univ.dr. Romiță Iucu de la Universitatea din București, specialist în științele educației.

Cartea este structurată în trei capitole, după cum urmează: cap. I – Teorii și metodologii în învățământul la distanță,  cap. II – Contextul actual al procesului de învățământ on-line, cap. III – Tehnologii și bibliotecile digitale în sprijinul E-learning.

Cap. I – Teorii și metodologii în învățământul la distanță, este dedicat prezentării procesului instructiv-educativ în forma învățământului la distanță, având ca premisă fundamentală faptul că educația on-line se constituie ca o nouă paradigmă în educație. Sunt prezentate teoriile învățămțântului la distanță, elementele fundamentale ale procesului de predare-învățare la distanță.

Cap. II – Contextul actual al procesului de învățământ on-line (național și internațional), prezintă demersurile realizate de universități pentru adaptarea facilităților universitare la cerințele on-line, metodele sincrone și asincrone de instruire și învățare, sisteme de management pentru învățământul on-line, rezultatele unei cercetări ample pentru identificarea particularităților învățământului on-line, cercetare în care au fost implicate universități din România, China, Italia, Rusia, Malaiezia și Germania.

Cap. III – Tehnologii și bibilioteci digitale în sprijinul E-learning, tratează o temă fără de care nu se poate desfășura procesul de e-learning și anume, resursele tehnice necesare și colecțiile digitale de date ca suport pentru informare, documentare, instruire și educare. Sunt prezentate principalele funcții ale bibliotecilor și centrelor de informare digitale, proiecte privind realizarea și accesul la baze de date digitale în bibliteci și instituții de cultură din România, colecții digitale construite de biblioteci și accesibile gratuit, platforme de e-learning, platforme dedicate dialogului on-line, relația biblioteci digitale-elearning.

Informația este prezentată gradual, organizată în subcapitole și sub-subcapitole, însoțită de exemple concrete, date și analize care vin să evidențieze noile perspective asupra mediului de învățare, noile tipare, tendințe și soluții inovative. La sfărșitul lucrării găsim bibliografia, webografia, definiții, abrevieri, anexe, lista de tabele, lista de figuri, date despre autori.

Educația prin E-Learning (Doina Banciu, s.a.) este o sursă de informare utilă pentru toți actorii implicați în procesul educațional, profesori, creatori/dezvoltatori de platforme e-Learning, studenți, bibliotecari. Bibliotecile, prin resursele digitale deținute, produsele și serviciile informaționale oferite, devin un real suport pentru procesul de e-Learning, parteneri ai universităților în procesul de învațare on-line.

Volumul poate fi regăsit în catalogul Bibliotecii Centrale UPB:

http://aleph.library.upb.ro:8991/F/CQSCFTLFTJTCR16HXPQG9GY5YE21L3U9DGMNFNHTB8J91V938Q-03459?func=find-b&REQUEST=educatia+prin+e-learning&x=42&y=16&find_code=WRD

______________________________

Autorii își asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor şi pentru opiniile exprimate în articolele trimise spre publicare.

* E-mail: pcarmen08@gmail.com, florentina.predescu@upb.ro

1 Doina Banciu, Ben-Oni Ardelean, Larisa Ivașcu, Daniel Fodorean, Educația prin e-Learning, București, Editura Academiei Oamenilor de Știință din România (AOSR), Editura Tehnică, 2020, p.17.