Simona Maria Marian*
bibliotecar - Liceul Tehnologic „Ioan Bojor” - Reghin
Biblioteca liceului este un spațiu viu, cald, plăcut, locul unde nu ești nici judecat, nici analizat, locul unde ești așteptat și întâmpinat cu drag, locul unde ești ajutat și îndrumat, locul unde ești sfătuit și așteptat să revii cu încredere și drag de fiecare dată, locul unde se va ține cont întotdeauna de părerile, gândurile și ideile tale. De-a lungul timpului biblioteca a funcționat în mai multe spații, nu întotdeauna cele mai potrivite, dar nu s-a renunțat niciodată la ideea ca liceul să dețină un astfel de loc, atât de important în procesul de educație.
Primele documente de bibliotecă datează din anul 1992 , iar fondul de documente a crescut încet în fiecare an, astfel in anul 1992 biblioteca avea o colecție formată din 4860 de documente, crescând în anul 1996 la 6859 documente, în anul 2006 la 7827 și ajungând în prezent la o colecție de 9590 de documente de bibliotecă.
Ca spațiu de funcționare, bibliotecii liceului nu i-a fost alocată niciodată o sală adecvată, multă vreme aceasta a funcționat într-un spațiu mic și întunecat unde colecțiile de documente erau înghesuite și accesul la rafturi era destul de greu de realizat. După ce am identificat un spațiu unde am considerat că ar fi mult mai potrivit pentru bibliotecă decât cel în care funcționa, am propus conducerii realocarea bibliotecii în respectivul spațiu. După mai multe discuții în consiliul de administrație, a fost aprobată realocarea bibliotecii, astfel începând cu primăvara anului 2021 biblioteca funcționează în acest spațiu nou, renovat, care chiar dacă nu îndeplinește criteriile optime pentru o bibliotecă, este un loc luminos, cald și primitor, de aproximativ 25 mp.
În momentul de față. biblioteca nu dispune de un soft specializat , toate evidențele și cataloagele găsindu-se în format tradițional, pe suport de hârtie. Chiar dacă nu se dispune de acest soft , fiecare document își are locul în bibliotecă în funcție de cota care precizează domeniul, diviziunea din cadrul clasificării zecimale universale, astfel în biblioteca liceului găsim documente din toate cele zece clase CZU, acestea fiind organizate, aranjate și semnalizate cu marcaje vizibile, astfel încât fiecare cititor care trece pragul bibliotecii să poată să regăsească cu ușurință, documentul din domeniul de care este interesat,
Fiind un liceu cu specific agricol și de servicii economice, , o mare parte din colecția bibliotecii este formată din documente aparținând clase 6 CZU, subclasele 62, 64, 66, 67, 68, 69, 65 cu subdiviziunile specifice fiecărui domeniu precum și subclasele aferente grupei 3, a economicelor, 33, 34, 36, cu subdiviziunile lor. Colecția mai cuprinde beletristică, dicționare, hărți, atlase, enciclopedii, caiete de lucru și manuale auxiliare pe diferite domenii, mape și manuale școlare.
Dacă vorbim despre publicul bibliotecii, putem spune că acesta este format din elevi cu vârste între14 și 19 ani, profesori, cadre didactice auxiliare, cadre nedidactice, elevi care frecventează cursurile liceului seral, precum și cei care participă la cursul postliceal, în total un număr de 650 de membrii înscriși. Elevii liceului provin în proporție de 70% din mediul rural, 5% din case de copii sau aflați în regim de plasament, aparținând diferitelor etnii, fiecare cu nevoi diferite de cultură, dar și grad de înțelegere diferit.
S-a încercat de-a lungul timpului ca pentru fiecare din aceste categorii de utilizatori, să fie concepute proiecte, programe și activități atractive iar colecțiile bibliotecii au fost permanent adaptate la cerințele și nevoile utilizatorilor.
Provocări în munca cu cartea și elevii
Îmi place să spun despre biblioteca noastră că este o poartă deschisă pentru toată lumea, o poartă spre carte, spre cunoaștere, spre educație spre șansă pentru fiecare persoană care îi trece pragul. Rolul bibliotecii în școala noastră, este unul deosebit în construirea unui mod de viață sănătos, astfel elevii care acordă lecturii importanța cuvenită, să atingă un nivel de bunăstare acceptabil.
Deși experiența ca bibliotecar școlar nu este una foarte îndelungată, totuși pot spune că intr-un an și jumătate am putut face o radiografie a ceea ce înseamnă munca în biblioteca școlară, provocările muncii cu cartea și cu elevii.
În urma discuțiilor zilnice cu elevii, precum și în urma interacțiunii directe avute cu ei prin diferitele activități în care am încercat să îi implic am identificat mai multe categorii de elevi:
- elevi care nu au citit niciodată o carte ;
- elevi care au început o carte, dar nu au terminat respectiva carte;
- elevi care citesc doar lectura obligatorie pentru orele de limba și literatura română;
- elevi care citesc de plăcere și care caută în permanență titluri noi;
- elevii curioși, care încă nu sunt convinși că doresc să înceapă o carte;
- elevii nehotărâți, care au nevoie de îndrumare;
- elevii care doresc să socializeze și vor activități și evenimente care să le satisfacă nevoile;
Fiecare din categoriile mai sus menționate am privit-o întotdeauna cu aceiași seriozitate și responsabilitate, pentru că da, acesta cred ca este un rol deosebit în munca de bibliotecar școlar, să vezi în fiecare elev care trece pragul bibliotecii un potențial cititor. Fiecărui elev, trebuie să îi fie satisfăcute în cât mai mare măsură preferințele, interesele și aptitudinile, ținând cont de particularitățile psihologice individuale ale fiecăruia.
Am considerat întotdeauna că biblioteca unde îmi desfășor activitatea, trebuie să devină o sursă de informare permanentă, adaptată la zi cerințelor celora care îi solicită ajutorul, o prezență activă în viața elevilor, iar eu ca și cadru didactic auxiliar, cu sprijinul cadrelor didactice, trebuie să am în vedere utilizarea unor forme și metode de muncă cu cartea, astfel încât acestea să corespundă procesul dinamic și constant de modernizare, a sistemului de învățământ.
De la înființare și până in prezent, biblioteca liceului a cunoscut un drum ascendent, pornind de la îmbogățirea fondului de documente, până la implicarea acesteia în diferite activități și proiecte care au făcut ca acest compartiment din interiorul școlii, să devină parte integrantă din procesul de educație și învățare, atât pentru elevi cât și pentru cadrele didactice.
Pentru că trăim într-o eră în care informația și comunicarea vin și se fac într-un ritm foarte alert, cu ajutorul unei tehnologii tot mai avansate, bibliotecile au și ele misiunea de a-și analiza, actualiza și reconfigura traseul, obiectivele și misiunea, astfel încât să fie în deplină concordanță cu noile cerințe și nevoi ale utilizatorilor, cerințe și nevoi care sunt și ele tot mai diversificate și cu o viteză de schimbare cu o ascensiune tot mai dinamică.
Fiecare zi petrecută în bibliotecă, mi-a demonstrat că schimbarea în acest domeniu și nu numai, vine doar prin deschidere , adaptare și modernizare, nicidecum prin plafonare, liniaritate și conservatorism.
Schimbarea nu trebuie să fie privită ca o amenințate a statutului conservator, din contră trebuie privită ca o oportunitate. Astfel consider că eu, în rolul de bibliotecar școlar prin toate acțiunile pe care le întreprind, vor avea în final un răspuns prompt și adecvat noilor solicitări care vin din partea utilizatorilor bibliotecii liceului în care îmi desfășor activitatea.
Am preluat biblioteca, în urmă cu un an și jumătate, de la o doamnă bibliotecar respectabilă, foarte apreciată de colegi și elevi, o doamnă care și-a dedicat mare parte din activitatea profesională în cadrul acestui liceu. Nu a fost o misiune ușoară, dar mi-am propus încă din primele zile petrecute în biblioteca școlii, că o să îmi dau toată silința astfel încât munca mea de zi cu zi să fie desfășurată cu maximă responsabilitate, serviabilitate, seriozitate competență dar mai ales cu mare pasiune. Mi-am propus să fiu atentă și să înțeleg mecanismele structurale și de relaționare a bibliotecii cu celelalte compartimente dar și în legătură cu utilizatorii acesteia. Să fiu atentă și să observ ce nevoi și ce așteptări au aceștia, dar și să desfășor o minimă muncă de informare privind cerințele actualilor dar și viitorilor utilizatori. Am fost conștientă că fără aceste lucruri nu o să pot niciodată să demarez și să dezvolt și chiar să încerc modernizarea conceptului de bibliotecă și a activităților desfășurate în bibliotecă sau prin intermediul bibliotecii.
Dezvoltarea, modernizarea și adaptarea către noile cerințe și tendințe se poate realiza doar prin proiecte clare și realiste, cu scopuri și obiective bine definite, într-un interval de timp mai scurt sau mai îndelungat.
Se știe foarte bine că în prezent elevii și tinerii în general nu se mai implică și nu doresc să fie implicați în activități care nu prezintă nici un interes pentru ei, mai mult să li se impună activități care să le fie prezentate ca obligații.
Recomandarea anumitor lecturi și activități nu trebuie să fie impusă. Aceasta trebuie să fie ca o sugestie sau orientativă . În acest fel nu se ajunge o supraîncărcare a elevilor, situație care ar duce la pierderea interesului și transformarea lecturii într-o corvoadă și nu ar face decât să îndepărteze copiii de lectură.
Revenind la momentul preluării bibliotecii, pot spune ca a fost momentul în care am identificat primele probleme pe care am considerat că este necesar să fie rezolvate și să găsesc soluții de rezolvare. Spațiul mic, întunecat și foarte degradat dar fondul de carte sărăcăcios și foarte învechit, din care lipseau cărțile de beletristică, titluri actuale, titluri care am observat că erau solicitate de puținii elevi care treceau pragul bibliotecii, au fost primele probleme pentru care au trebuit găsite soluții imediate.
Singurele volume care se împrumutau erau titlurile din lectura obligatorie, care le erau cerute de către profesorii de limba română elevilor să fie citite. Era frustrant să vezi cum zilnic, elevii care intră în bibliotecă, pleacă fără să poți să le oferi o carte pe care să o citească în timpul liber, pentru relaxare și lectură de plăcere.
Pentru că fondurile materiale nu erau direcționate către bibliotecă decât în sume foarte mici, care nu erau suficiente pentru o reînnoire a fondului de carte, trebuia să se găsească o rezolvare pentru ceea ce reprezenta prima problemă pe care o consideram că este prioritar să fie rezolvată.
Astfel am pornit prima activitate a bibliotecii, prin lansarea unei campanii de donare de carte pentru biblioteca școlii. Am numit această campanie „Creștem biblioteca împreună” și lansam invitația tuturor doritorilor dornici să facă o faptă bună, să doneze o carte pentru biblioteca Liceului Tehnologic „Ioan Bojor” din Reghin.
Dacă la început am gândit campania să fie adresată doar în interiorul școlii, printre elevi și profesori, ulterior am hotărât că va trebui să ieșim peste „granițele școlii”, astfel am început să promovăm campania și prin intermediul rețelelor de socializare, dar și în presa scrisă și televiziune.
Am creat afișe atât pe suport de hârtie cât și digitale, afișe care au reprezentat elementul esențial în promovare.
Pentru a avea un control asupra titlurilor care urmau să fie donate, au existat câteva mențiuni, practic am creat câteva reguli simple, asta din dorința de a nu primi titluri care nu erau de interes și care nu făceau obiectul campaniei noastre. Am menționat că ne dorim ca volumele să fie în stare bună, să fie titluri de actualitate, vârsta cărora se adresează să fie + 14 ani.
A fost stabilit și un interval de timp pe parcursul căruia să se desfășoare campania, considerând ca un termen de 3 luni este suficient pentru a putea promova și mobiliza în această acțiune și pe cei mai comozi doritori. Tot pe afișul de promovare am semnalizat că fiecare donator de carte, va primi în semn de mulțumire o mică atenție, un semn de carte, lucrat manual de către voluntarii bibliotecii.
Dacă startul campaniei a fost unul timid, intensa promovare de care am avut parte a făcut ca lucrurile să prindă contur și să ne bucurăm de tot mai multe volume primite. Cu aceiași voluntari ai bibliotecii am dus o campanie intensă și în rândurile elevilor, astfel am mers din clasă în clasă și am lăsat afișele, am prezentat copiilor intenția noastră, toate cestea fiind posibile cu ajutorul și sprijinul conducerii școlii precum și a profesorilor diriginți.
După selecția pe care am făcut-o la sfârșitul campaniei, fondul de carte a crescut cu 306 titluri noi, titluri de interes și atracție pentru utilizatori. A fost o adevărată gură de oxigen pentru bibliotecă fiindcă în foarte scurtă vreme aceste cărți au intrat în rulaj și au început să fie solicitate de către cititori.
Un alt mare câștig pentru bibliotecă în urma derulării acestei campanii a fost și faptul ca am stârnit curiozitatea a mai multor elevi, astfel numărul cititorilor precum și a vizitatorilor bibliotecii a crescut cu 30 la sută. Imaginea bibliotecii s-a îmbunătățit considerabil, ieșind astfel din acel con de umbră care se instalase cumva din trecut.
La final, am concluzionat că această campanie a fost una de succes și că obiectivele propuse la demararea ei au fost atinse și chiar depășite, astfel că această modalitate de îmbogățire a fondului de documente să fie reluată la un anumit interval de timp.
Am simțit și simt în continuare nevoia de a identifica noi oportunități de a aduce carte nouă pentru bibliotecă. O nouă modalitate de a îmbogăți fondul de carte a fost să urmăresc să înscriu biblioteca la mai multe concursuri , organizate de diferite edituri, care la final ofereau drept premiu cărți sau buget pentru achiziția de carte.
Am obținut astfel un buget de 2500 de lei prin programul concurs „CARTETECA”, lansat de editura „Libris” și organizația “Salvați Copiii”, buget din care am achiziționat titlurile dorite și solicitate de către elevi și profesori. De asemenea editura „Signatura”, a ales ca biblioteca liceului nostru să primească un premiu constând într-un pachet de 30 de noi titluri, iar medicul Vasile Rădulescu a donat bibliotecii cărți în valoare de 1000 de lei, titluri din cărțile scrise de acesta.
Fiindcă s-a observat că biblioteca școlii a câștigat într-un timp scurt tot mai mulți utilizator și pentru că se dorește încurajarea lecturii cunoscute fiind beneficiile acesteia, după mai multe discuții cu conducerea școlii, cu consiliul de administrație și cu compartimentul financiar al liceului, cărora le-am prezentat multe argumente pertinente pentru acordarea unui buget anual de achiziție de carte și materiale noi pentru bibliotecă, am obținut promisiunea unui buget anual de 5000 de lei pentru achiziții.
Comenzile de carte au fost făcute permanent, în urma unor analize asupra nevoilor de carte pe care cadrele didactice le-au solicitat, titluri menite să îi ajute pe aceștia în procesul de predare și perfecționare, dar și asupra preferințelor și solicitărilor elevilor. Astfel în permanență este deschisă o listă pentru viitoarele comenzi de carte, unde invit toți cititorii să noteze ce titluri doresc să găsească în bibliotecă. Am făcut astfel achiziția de carte în așa fel încât aceasta să corespundă solicitărilor venite din partea utilizatorilor și să fie în deplină concordanță cu preferințele lor în materie de lectură.
Așa cum precizam în primul capitol, și cum reiese din ghidul I.F.L.A, nu există standarde universale (doar recomandări) în ceea ce privește dimensiunea și proiectul bibliotecii școlare, însă un alt aspect pentru care a trebuit găsită rapid o rezolvare a fost identificarea unui spațiu nou și relocarea bibliotecii în acel spațiu. De ani buni, biblioteca a funcționat într-o încăpere total nepotrivită. Spațiul mic, întunecat și înghesuit era total neprimitor, iar condițiile de conservare a colecțiilor de documente, erau neadecvate. A fost găsită o sală, proaspăt renovată și în care s-a hotărât să fie mutată biblioteca. Din păcate spațiul nu este considerabil mai mare față de cel în care funcționa înainte biblioteca, dar cu siguranță este un spațiu primitor, luminos, renovat în care colecțiile sunt bine păstrate în condiții optime de conservare.
In câteva săptămâni am putut să primesc utilizatorii în această nouă locație, în care am făcut în așa fel încât accesul la raft să fie liber și accesibil pentru toți cititorii și am simțit pentru prima dată că așa trebuie să arate locul în care atât elevii cât și cadrele didactice să poată să poată să găsească titlurile căutate și unde să poată să își petreacă timpul în căutarea răspunsurilor la diferitele întrebări pe care aceștia le pot avea. Acesta este spațiul în care mi-am propus să organizez și susțin activități cât mai diversificate, să ies din granițele conceptului de bibliotecă școlară clasică și să construiesc un adevărat „hub cultural”.
O altă preocupare constantă în munca de zi cu zi, practic unul din principalele obiective ca și bibliotecar școlar a fost să atrag spre lectură și implicit spre bibliotecă cât mai mulți cititori, cât mai mulți doritori de cunoaștere. Este cunoscută foarte bine așa zisa criză în care se situează lectura. Sunt invocate numeroase motive, dintre care putem aminti concurența media, noile tehnologii de comunicare, deplasarea interesului către alte tipuri de activități de petrecere a timpului liber, slaba implicare a factorilor de decizie, dar și dezinteresul familiei și al societății în general.
Aceasta cred că e provocarea cea mai mare a muncii de bibliotecar și anume atragerea spre lectură prin diferite activități, cu diferite tematici, fie că este vorba de film, concursuri, aniversări, șezători în bibliotecă, prezentări și expoziții de carte, toate acestea având un numitor comun și anume, promovarea lecturii. Toate aceste activități fac parte din strategia de dezvoltare a bibliotecii școlare, strategie care vine întotdeauna alături de un plan, în care trebuie antrenați elevii, trebuie găsite mecanisme de a-i atrage spre bibliotecă și lectură. Încerc de fiecare dată să ascult vocea elevilor, să creez activități în care să dorească ei să fie implicați și să nu simtă că sunt obligați să participe sau să se implice în activități care nu sunt pe placul lor.
Una din activitățile avute cu participarea unei clase de elevi , a fost realizarea unui film, de scurtmetraj, prin care am promovat glasul tinerilor într-o campanie antidrog. Cu acest proiect, elevii au câștigat locul întâi la categoria film pentru liceu, la un simpozion județean, care a avut ca temă, consumul de droguri în rândul tinerilor, filmul realizat de acești elevi devenind film educațional al „Agenției Antidrog” din județul Mureș, în acțiunile organizate de aceștia în școlile mureșene.
A fost o activitate care chiar dacă la început nu a avut în centru lectura, faptul că veneau elevii în bibliotecă, pentru discuțiile care le aveam pentru a stabili detalii legate de scenariu, filmat, regizat și tot ce a însemnat producția, aproape de fiecare dată se apela la câte un titlu existent, care ne clarifica anumite necunoscute sau din care ne inspiram în realizarea replicilor prezente în film.
Un proiect foarte reușit a fost organizarea de către bibliotecă, un concurs dedicat Zilei Europei. Au fost antrenați în acest proiect, 60 de elevi, care au fost implicați cu toată seriozitatea și răspunderea în a reprezenta o țară membră a Uniunii Europene, cu tradițiile și obiceiurile țării respective , au pregătit mâncarea reprezentativă pentru țara respectivă, au prezentat portul și dansul tradițional specific țării alese. În pregătirea pentru concurs, pe lângă materialele consultate prin intermediul internetului, toate grupele de copii au solicitat material din bibliotecă, pentru a-și reprezenta cât mai bine țara pe care au reprezentat-o. A fost un proiect foarte reușit, desfășurat sub forma unui spectacol concurs, în curtea școlii la care au avut acces toți elevii liceului, la finalul căruia fiecare dintre noi a rămas cu informații interesante despre diferite culturi europene.
Încerc de fiecare dată să le vorbesc elevilor despre beneficiile lecturii, și chiar să le demonstrez prin diferite metode, că lectura este în sine un act principal, care ne permite tuturor să ajungem pe culmile existenței fiecăruia dintre noi. I-am încurajat tot timpul să nu ezite în a încerca lectura din diferite domenii, diferite genuri literare, să experimenteze până o să găsească exact acea lectură care să îl facă să își dorească să descopere noi titluri pe care doresc să le citească.
În cadrul bibliotecii se organizează în fiecare lună activități de omagiere a marilor scriitori naționali și internaționali. Organizăm concursuri care au ca tematică viața și activitatea marilor scriitori, se citește din opera acestora, se vizionează filme și se fac scurte clipuri de promovare a personalității omagiate. Fiecare astfel de comemorare este însoțită și de o expoziție de carte, unde le sunt prezentate operele, pe care biblioteca le deține. Sunt create panouri în care sunt prezentate imagini cu autorul respectiv, cu opera și curiozități din viața acestora. Toate acestea au menirea de a fixa și completa cunoștințele dobândite de aceștia în cadrul orelor de limba și literatura română.
Încurajăm și practicăm voluntariatul, astfel la începutul fiecărui an școlar, unul din principalele obiective propuse este crearea echipei de voluntari ai bibliotecii. Aceștia se implică atât în activitățile care se organizează în cadrul bibliotecii, dar și în activități pe care biblioteca le desfășoară în afara școlii. O astfel de acțiune de voluntariat a fost strângerea de fonduri și achiziția de cadouri cu ocazia sărbătorilor de iarnă, pentru copiii unei case de ajutor din Reghin, o acțiune de suflet în care voluntarii au reușit să aducă zâmbetul pe buze unor copii nevoiași, îngrijiți în unitatea respectivă.
Cu ajutorul acelorași voluntari, am implementat un proiect împreună cu o școală gimnazială din oraș, în care in fiecare lună din parcursul unui an școlar , am citit povești micuților școlari dintr-o grupa pregătitoare a școlii. Fie că am avut întâlnirile prin aplicația Zoom, în perioada de pandemie, fie că mai târziu ne-am deplasat si ne-am cunoscut, au fost ore minunate, lectură captivantă, cu copii fericiți și dornici de poveste.
Am considerat atunci că avem dublu rol, primul fiind cel de voluntari și de încurajare a voluntariatului, cel de-al doilea rol fiind cel de a răspândi lectura și dorința de lectură de a pătrunde împreună cu micii cititori în lumea fermecătoare a poveștilor și basmelor, dar și de a-i încuraja și îndemna spre lectură.
Pentru promovarea tradițiilor și obiceiurilor românești din zona Ardealului și nu numai am organizat mai multe activități prin care copiii să cunoască cât mai mult din trecutul nostru ca popor . Astfel am organizat activități precum:
- „Șezătoarea în bibliotecă”, organizată în preajma sărbătorilor de iarnă, unde s-au prezentat jocuri populare, s-a promovat portul popular, colindele, s-au confecționat decorațiuni de crăciun și s-au purtat discuții despre cum trăiau oamenii sărbătorile în trecut și ce mai păstrăm azi din aceste tradiții și obiceiuri.
- „Obiceiuri și tradiții de Sfântul Andrei”, a fost o altă activitate desfășurată în bibliotecă, activitate prin care am promovat din nou tradițiile și credințele populare, din cele mai vechi timpuri , multe păstrate până în zilele noastre.
- „De Dragobete, iubește românește”, a fost un adevărat spectacol, organizat în bibliotecă, unde poveștile despre obiceiurile și tradițiile din popor au fost împletite cu cântece populare și jocuri populare, iar voluntarii bibliotecii au cusut semne de carte, pe care le-au oferit apoi cadou profesorilor.
- „Ziua recoltei”, a fost o activitate în care am antrenat un număr mare de clase, la finalul acestei sărbători, curtea școlii fiind împodobită cu un stand în care am expus roadele câmpului, lucrat cu hărnicie și trudă în timpul orelor de practică agricolă.
Pentru că învățarea limbilor străine este un element esențial în procesul educativ, am organizat și activități bilingve, româno-franceze și româno-engleze. Obiectivele principale ale acestor activități au fost acelea de a încuraja elevii să fie receptivi și deschiși la învățarea unei limbi străine, dar și de a intra în contact cu istorii, civilizații și obiceiuri ale altor țări, lărgindu-și și în acest sens cunoștințele. Astfel activități precum „Ziua Francofoniei”, „Halloween”, „Thanksgiving” au fost evenimente care au constituit subiectul acestor activități.
Chiar dacă la prima vedere nu toate aceste activități ar avea o legătură directă cu lectura, pot spune cu certitudine că un număr mare de elevi participanți la toate aceste, au trecut pragul bibliotecii în căutare de informații și ajutor pentru pregătirea lor, iar prin intermediul acestor genuri de activități , organizate prin implicarea directă a bibliotecii, copiii au scos acest loc din școală din conul de umbră, în care biblioteca școlii a avut tendința să stea o bună perioadă de timp.
Toate aceste manifestări au fost gândite astfel încât biblioteca liceului, să vină în întâmpinarea utilizatorilor, care au nevoi și necesități într-o modificare care este tot mai dinamică. Activitățile desfășurate permit bibliotecii să își extindă atribuțiile, să iasă din tiparul clasic, să se reinventeze, să se dezvolte, să pună mai bine în valoare colecțiile și serviciile oferite , să genereze noi acțiuni de parteneriat cu diverse instituții atât publice cât și private, să își mărească și diversifice grupul țintă și să permită ca biblioteca să fie privită ca un compartiment în cadrul școlii, cu un aer inovator, pregătit să ofere diversitate în acțiunile sale, un compartiment care este gata oricând să se adapteze tuturor noilor cerințe și noilor timpuri pe care le trăim cu toții.
______________________________
Autorii își asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor şi pentru opiniile exprimate în articolele trimise spre publicare.