DigiLab - Laboratorul de restaurare digitală

Ruxandra Nazare*
bibliotecar - Colecţii Speciale
Biblioteca Judeţeană “George Bariţiu” Braşov

 

Proiectul Erasmus+ Laboratorul de restaurare digitală reuneşte şase organizații din Bulgaria, Estonia, România şi Turcia: Colegiul naţional de poligrafie şi fotografie Sofia (lider de proiect) şi partenerii Asociaţia Student Computer Art Society (SCAS) din Sofia, Universitatea de Biblioteconomie şi Tehnologia Informaţiei Sofia, Şcoala tehnică de stat din Riga, Biblioteca Judeţeană “George Bariţiu” Braşov şi Universitatea din Bartin (Turcia).

Proiectul este în concordanţă cu politica digitală a Uniunii Europene, mai precis cu programul Europa digitală care vizează dezvoltarea tehnologiilor digitale şi construirea viitorului digital al continentului european prin sprijinirea educaţiei digitale, a inovării şi a tehnologiei, inclusiv inteligenţa artificială. Consorţiul de parteneri va crea o platformă deschisă de învăţare online în domeniul tematic ales, anume digitalizarea, restaurarea digitală şi prezentarea fotografiilor.

Colecţiile fotografice sunt parte din patrimoniul cultural şi istoric şi necesită o atenţie şi o îngrijire speciale. Natura duală a fotografiei – document şi obiect de artă şi tehnică în acelaşi timp – îi conferă o dublă valoare pentru societate. Imaginile fotografice nu cunosc graniţe, iar prin impactul lor pentru artă, istorie şi ştiinţă, sunt oglinda progresului tehnologic. Obiectivele proiectului sunt lărgirea accesului la informaţie, includerea fotografiilor digitalizate într-o bază comună, îmbunătăţirea stării fotografiilor şi stabilizarea lor prin restaurare digitală, păstrarea şi conservarea patrimoniului fotografic, formarea de competenţe în conservarea preventivă și în restaurarea lor, inclusiv digitală, digitalizarea şi promovarea creativă a fotografiilor.

Proiectul se adresează specialiştilor memoriei: arhivişti, bibliotecari, muzeografi, dar şi colecţionarilor, fotografilor şi publicului larg interesat de subiect, care vor beneficia de platforma de învăţare creată, tutorialele video, precum şi de manual şi de seminarii de formare. În final, va avea loc o conferinţă internaţională şi se va organiza o expoziţie interactivă de fotografii. Prin proiect dorim să sprijinim transformarea digitală, iar consumatorii de fotografii şi de imagini să utilizeze creativ arhivele şi bibliotecile digitale, să creeze conţinut digital, folosind aplicaţii şi tehnologii noi (realitate augmentată, realitate virtuală, inteligenţă artificială, LiDAR etc.).

Până în prezent, partenerii au reuşit să finalizeze un clip video despre fiecare modul din platforma de învăţare, accesibil pe YouTube. Cele șase secțiuni ale clipului tratează următoarele teme: Importanța fotografiilor vechi și a digitalizării în contextul proiectului (responsabil SCAS), Posibilitățile oferite de restaurarea digitală (responsabil Școala națională de poligrafie și fotografie Sofia), Digitalizarea diferitelor tipuri de fotografii în vederea restaurării (responsabil Școala tehnică de stat din Riga), Criteriile de selecție a fotografiilor de digitalizat și copyright (responsabil Universitatea din Bartin), Conservarea și restaurarea patrimoniului (responsabil Universitatea de Biblioteconomie şi Tehnologia Informaţiei din Sofia), Prezentarea atractivă a fotografiilor și promovarea materialului deja digitalizat cu ajutorul tehnologiilor inovatoare (responsabil Biblioteca Judeţeană “George Bariţiu” Braşov)

Subiectele abordate în film sunt o bună introducere în materia manualului. În continuare, munca la materialul de instruire ce va fi încărcat pe platforma educaţională în sistem deschis, online, a început. S-au definit capitolele, care aproape se suprapun cu temele secțiunilor filmului şi conţinutul lor detaliat, iar munca de redactare este intensă. O primă schiță a capitolelor trebuie finalizată la sfârșitul lunii aprilie. De asemenea, modelul grafic al viitorului manual a fost stabilit cu atenție și minuție de meșteșugar de echipa Școlii Naționale de Poligrafie și Fotografie din Sofia. În acest an, manualul urmează să fie multiplicat în limbile celor șase parteneri și tipărit. Astfel, oferta educaţională este în curs de elaborare şi finalizarea ei va pune la dispoziţie resurse educaţionale utile pentru profesioniştii memoriei şi patrimoniului. Dincolo de aceasta, proiectul este o provocare şi gândul că vom învăţa lucruri noi ce ne vor ajuta în păstrarea şi valorificarea colecţiilor ne entuziasmează. Personal, proiectul mă atrage fiindcă abordează un domeniu mai puţin explorat şi anume colecţiile fotografice, fiind nevoie de formare profesională continuă în domeniu. Vă vom ţine la curent cu evoluţia proiectului, pe care noi îl socotim foarte util şi în care colaborăm cu parteneri serioşi şi bine pregătiţi.

______________________________

Autorii își asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor şi pentru opiniile exprimate în articolele trimise spre publicare.

* Email: ruxandramoasanazare[at]yahoo.com